Hamarosan!

Fehér Margaréta, a vallási csoportok és szekták károsultjainak megsegítését tervezi. Ha úgy érzed, hogy egy vallási szervezet károsultja vagy, akkor kérünk írj a megadott elérhetőségre és felvesszük veled a kapcsolatot.

2017. március 16., csütörtök

Ki a troll?

A troll az, aki a közösségi normákat felrúgja, előre megfontolt szándékkal (bár nem feltétlenül tudatosan) kijátssza az emberi viselkedés és a közösség gyenge vagy érzékeny pontjait, amivel eléri az emberek feldühítését. Nem feltétlenül trollkodás a jószándékú tudatlanság vagy az eltérő vélemény.

Az egyik szabály az, hogy a trollokra nem alkalmazható szabály. Az illető egész viselkedését kell figyelni ahhoz, hogy troll-e vagy sem. A trollok alaptechnikája a szándékosan provokatív hozzászólás, vagy egy nyilvánvalóan vitát keltő anyag megjelentetése. De az is lehet, hogy egy valamilyen vitás kérdésben élesen állást foglal, amiről tudja, hogy a hozzászólókat irritálni fogja a véleménye (a vallás területen bőven akad ilyesmi). Ráadásul teszi ezt rendszeresen, általában ugyanazokkal a témákkal. Másik technika lehet mások zaklatása, kérdésekkel történő bombázása. 

Képforrás: https://infoc.eet.bme.hu/ea14/
Mások indítékait megítélni, igen kockázatos terület. Van néhány közös vonás, mely alapján mégis komolyan feltételezhető, hogy az adott illető szándékai nem tiszták. Ezek némelyike:


  • általában keresik és élvezik a vitákat (nem feltétlenül azért, mert van egy határozott nézőpontja, ami mellett kiáll, csak maga a vita kedvéért)
  • nem hajlandó észérvekre hallgatni és elutasítja, hogy a visszajelzések alapján finomítson az álláspontján/ szóhasználatán stb..
  • nem megegyezésre törekednek, hanem a végsőkig erőltetik saját nézeteiket
  • nem foglalkoznak egy vita során felhozott bizonyítékokkal (sőt, általában „lehúzzák azokat a wc-n”...vagyis átugorják, figyelmen kívül hagyják)
  • nem keresik a kompromisszumot (már, amikor létrejöhet kompromisszum, mert nem mindig van ez így, illetve nem mindig jó azt elfogadni)
  • nem hajlandóak elfogadni a kialakult konszenzust (vagyis szavaikkal lehet elfogadják azokat, de később megszegik)
  • ragaszkodnak a szabályok betűihez, miközben durván felrúgják azok szellemét (vallásos témákban tipikusak a „szavakon, betűkön” lovagló trollok)
  • nem használ az udvarias érvelés, csak az ő véleménye számít
  • nem törekszik a béke helyreállítására, a bizalom megszerzésére/visszaállítására, hanem inkább kilép nicknevéből, és egy másik néven regisztrálva „tiszta lappal” próbál indulni
  • a tipikus troll több nickkel is rendelkezik, melyekről nem derül ki, hogy ugyanahhoz a felhasználóhoz tartoznak. De újabb és újabb álarcok mögé bújva sorozatosan ugyanabba a helyzetekbe fut bele, ez is mutatja, hogy semmit nem tanult a hibáiból.
  • előszeretettel utalnak klikkekre vagy ellenük szövődött titkos összeesküvésekre


Hogyan védekezz a trollok ellen?


  • ne nevezz senkit se trollnak, vonja le ő maga a következtetést
  • ne etesd a trollokat: ne szállj vitába azzal, akire nyilvánvalóan nem hat semmilyen érvelés, csak nyomja a magáét. Hagyd egyszerűen figyelmen kívül!
  • ha admin vagy, töröld a nem helyenvaló posztokat, hozzászólásokat
  • ne magyarázkodj, a trollnak nem a helyzet rendezése a célja, hanem a zavarkeltés
  • ésszerű mértékig magyarázd el neki a hibáit értelmesen és udvariasan, használj „én-beszédet”
  • mutasd meg neki az irányelveket, a moderálási szabályzat kialakult helyzetre szóló részét
  • mutasd meg hol szerezhet bővebb információt, vagy útmutatót
  • mutass rá releváns korábbi vitákra (ha vannak ilyenek)
  • feltételezz jóindulatot, egészen addig, amíg minden kétséget kizárólag be nem bizonyosodik az ellenkezője, de ne légy naiv, a bizalmat meg lehet vonni attól, aki nem szolgált arra rá
  • ha valaki kérdésekkel ostromol, mutass rá a forrásra, ahol válaszokat kaphat, de abban sincs semmi rossz, ha azt mondod, hogy nem érsz rá
  • ha kritizálja valaki a projektedet, blogodat, akkor kérdezz rá, hogy milyen javaslata van a problémával kapcsolatban. Légy nyitott mások álláspontjára!
  • És végül, de nem utolsó sorban: ne legyél troll te magad!


Hogyan kerüld el, hogy troll legyél?


  • ha az emberek azt mondják, hogy valamilyen tevékenységeddel zavarod őket, akkor hagyd abba azt
  • lépj hátra egy vitában, hagyd lecsillapodni az érzelmeket, aztán próbáld meg újra higgadtan és ésszerűen megvitatni az ügyet
  • fogalmazd át a mondandódat, gyakran csak félreértések miatt alakulnak ki viták
  • használj „én-beszédet” (ezzel és ezzel a kijelentéseddel, bennem ez és ez az érzés keletkezett.....) , ahelyett, hogy a vitapartnered személyét támadnád (makacs és lázító vagy, azonnal hagyd ezt abba!)
  • hagyj fel azzal, hogy másokat azzal vádolj, hogy összesküdtek ellened. Ha így érzed, annak valószínűleg az az oka, hogy már nem látják értelmét a veled való beszélgetésnek, és azt a te kizárásoddal folytatják máshol. De ezzel még nem esküdtek össze ellened.
  • „okos enged, szamár szenved” Vannak olyan helyzetek, amikor a legjobb szándékod és meggyőződésed ellenére a közösség más konszenzusra jut. Talán egy másik alkalommal más lesz az eredmény.
  • állj ellen a kisértésnek, hogy új azonosítót hozz létre (ráadásul olyat, amivel személyazonosságot is váltasz, vagyis ami nem köthető a korábbi nickedhez, így a közösségben új emberként üdvözölhetnek és nem tudják személyedet beazonosítani...egy darabig). Inkább állítsd helyre a bizalmat a régi neveddel, még ha el is tart egy ideig. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése