Mielőtt rátérnék a könyvben megfigyelt
észrevételeimre, szükségesnek találom néhány fogalom tisztázását, melyeket az
alábbi pontokban foglalnám össze:
1. Komformizmus
vs. egység: a könyvben következetesen az a kép jelenik meg a Jehova
Tanúiról, mintha egy egységes csoport lennének, akik vezetőiken keresztül
képviseltetik magukat a kormányzat képviselői és a sajtó felé. A Jehova Tanúi
egy erősen központilag irányított és „teokratikus”[1]
kontroll alatt levő csoport, melynek magyar vezetősége az Őrtorony Társulat
(szellemi és fizikai értelembe vett) hagyatékát képviseli és védelmezi[2],
ha kell a saját tagjaikkal szemben, vagy azok kárára történő intézkedések árán
is. Ehhez igyekeznek törvényes eszközöket találni (de ha ez nem menne, akkor –
saját bevallásuk szerint is - törvénytelenül tartanák azt fenn). A gyülekezet
egyszerű tagjai legtöbbször sem megkérdezve, sem tájékoztatva nincsenek a
döntésekről (az „álszavazásokat” leszámítva), melyeket a nevükben, és hátuk mögött
hoznak, mert a magyar vezetők elsősorban a külföldi vezetőkkel értekeznek. A
„lelkiismereti döntések” a legtöbb esetben nem az egyes egyének saját döntései,
hanem a külföldi vezetőség által kibocsátott éppen aktuális tanoknak az egyes
egyénben történő internalizációja, melyet ravasz indoktrinációs technikákkal
juttatnak el az érintettekhez a toborzás során, majd fejlesztenek tovább a
gyülekezeti „oktatás” keretében[3].
2. Lelkiismereti
szabadság, szabad akarat: az 1. pontban kifejtettek fényében egyik fogalom sem
értelmezhető a Jehova Tanúi tanításainak keretein belül. Az egyéni érdekek a
csoport érdekeinek rendelődnek alá, a tagok a vezetőség éppen aktuális
bibliaértelmezésének keretei között hozhatnak döntést, mely nem jár
szankciókkal. Ha a csoport szankcionálja az egyén saját lelkiismereti döntését,
akkor az nem nevezhető sem lelkiismereti szabadságnak, sem szabad akaratnak a
szó szoros értelmében[4].
A tagságot illetően nem lehet tudatos döntésről beszélni[5],
mert egyrészt senki nem választ olyan lehetőséget magának tudatosan, mely
megfosztja őt emberi méltóságától, másrészt kiskorú gyermekeket is teljes jogú
tagjaik közé emelnek, akik nem kötelezhetik el magukat teljes felelősséggel egy
olyan vallás tagsága mellett, mely később elválaszthatja őket családjuktól, ha
mégis meggondolnák magukat.
3. Szekta: A könyvben
a szekta szót elsősorban vallástörténeti értelemben használják, ami
megbélyegző, ledegradáló és hátrányos megkülönböztetést jelent a kisebb
egyházak számára, a történelmi egyházakhoz képest.
A szekta szónak egy másféle értelmezése is ismert,mely azokra a szociológiai és lélektani hatásokra utal, melyek a köznyelven szektákba tömörült emberekre jellemzőek. Robert Lifton[6], Margaret Singer[7] és Steven Hassan[8] munkássága révén tekinthetünk be a szekták zárt világába és válnak érthetővé reakcióik, eljárásmódjaik, melyek különben érthetetlenek, misztikusak lennének ha csupán a vallástörténeti jelentésre korlátoznánk le a szekta szó értelmét. A szekta szó ebben az értelemben jelölhet vallásos, de más (politikai, üzleti stb) csoportokat is[9]. Azáltal, hogy a könyv ez utóbbi értelmezési lehetőséget teljesen kizárja, így a „szekta” szó használata eleve diszkriminatív minőségben válik lehetővé.
A szekta szónak egy másféle értelmezése is ismert,mely azokra a szociológiai és lélektani hatásokra utal, melyek a köznyelven szektákba tömörült emberekre jellemzőek. Robert Lifton[6], Margaret Singer[7] és Steven Hassan[8] munkássága révén tekinthetünk be a szekták zárt világába és válnak érthetővé reakcióik, eljárásmódjaik, melyek különben érthetetlenek, misztikusak lennének ha csupán a vallástörténeti jelentésre korlátoznánk le a szekta szó értelmét. A szekta szó ebben az értelemben jelölhet vallásos, de más (politikai, üzleti stb) csoportokat is[9]. Azáltal, hogy a könyv ez utóbbi értelmezési lehetőséget teljesen kizárja, így a „szekta” szó használata eleve diszkriminatív minőségben válik lehetővé.
4. Szociopátia,
személyiségzavarok, patológiás vonások: a lelki, személyiségi torzulásokat gyakran lehet
vallásos, hitbéli meggyőződésnek álcázni, ezért ennek számbavétele nem maradhat
ki egy szélsőséges vallásos elveket valló csoportról szóló könyvből. A szociopaták
különösen szeretik isteni szerepben önmagukat mások fölé emelni, élet-halál urai lenni, másokat manipulálni, ugyanakkor
semmiféle felelősséget nem vállalva kijelentett szavaikért, vagy tetteikért –
hiszen azokat isteni eredetűnek vélik -, távolról nézni mások szenvedéseit. Ez
a gondolkodási mód kiválóan beilleszthető egy vallási keretbe. Az is jellemző,
hogy ezek az emberek törvényes elismerést keresnek tetteiknek, mivel ez azoknak
erkölcsi tartalmat kölcsönözhet[10], de ennek hiányában is
véghezviszik akaratukat, vagyis a valóságban nincsenek tekintettel a törvények
tiszteletére. Saját lelki problémáik tudatának hiányában, a fanatikus,
megalomániás vallásos manipulátorok „Isten akaratának” vagy a bibliai
alapelvekhez történő ragaszkodásuknak vélhetik tetteiket. Bizonyos részek
ismételgetésével támasztják alá meggyőződésüket, míg mások kevésbé
érvényesülnek, vagy teljesen kimaradnak. Patológiás lelki vonások[11], neurózis[12] és
nehezen beazonosítható vallásos tévképzetekben megnyilvánuló kóros
személyiségzavar szintén jellemzőek lehetnek a manipulált közösségek tagjaira.
5. Vallás[13],
vallásosság, egyház: A vallás
kritériumai a Jehova Tanúi csoportra csak részben alkalmazható, mert
tevékenységük ugyan a természetfelettire irányul és rendelkeznek rendszerbe
foglalt hitelvekkel, de tanaikról nem mondható el, hogy a valóság egészére
irányulnának, vagy az emberi személyiség egészét átfognák. A Jehova Tanúi
tanaiban nem található olyan tan, mely az emberi személyiség és lelkiség
mélyebb megértését tenné lehetővé, vagy ennek igényét fogalmazná meg valamilyen
formában. Az ideológiai eszmerendszer vagy mozgalom ezzel szemben az ideák és
viselkedési formák egységesítése révén egy értelmezési keretet[14]
ad az egyéneknek[15]. A vallásos
ideológiai mozgalom (vagy szekta) nem bízik Istenben és az egyén lelki
növekedésében, hogy képes cselekedni, hanem ő maga intézkedik Isten helyett,
vagyis megmondja a tagjainak, hogy mit kell tenniük[16].
A kiközösítési eljárásuk a tagok ezen ideológiai rendszeren belüli maradását
szolgálja, vagyis nincs lehetőség az egyéni vallásos értelmezésekre, sőt ezt a
legnagyobb
bűnök között tartják számon[17]. A Jehova
Tanúinál nem létezik a bibliai értelemben vett testvéri közösség, ahol a test
tagjai egyenértékűek, és minden résztvevő tapasztalata ugyanolyan értékűnek számít[18],
ebben az
értelemben egyházról nem lehet beszélni a Jehova Tanúi vallásos szervezetét
illetően, hacsak nem abban a vonatkozásban, ami az egyházat egy olyan
társadalmi szervezetként tekinti, melyet azonos hitelveket követők, vallásuk
gyakorlása céljából hoztak létre. Ebben az összefüggésben azonban nem lehet az
egyedüli igazság letéteményeseként feltűnni, hanem el kell fogadni, hogy mások
másféle rendszereket hoztak létre, amihez nekik ugyanolyan joguk van. A Jehova
Tanúi a saját egyházukat az egyedüli üdvözítő helyként tartják számon, és
ítélkező szavakkal sújtják vagy negatív jelzőkkel illetik azokat, akik nem az ő
egyházukhoz tartoznak, elhagyták azt vagy akik nem kívánnak oda tartozni.
Természetesen egyénileg joguk van abban hinni, hogy ők az igaz út képviselői,
de amikor emiatt kivonják magukat őket érintő társadalmi párbeszédekből vagy
különleges előjogokra tartanak igényt (pl a polgári szolgálat tekintetében),
akkor az nem vall lelki érettségre.
A vallások megítélésében és az egyházak státuszában elsősorban a taglétszám és a történelmi múlt játszik szerepet, a vallásosság szempontjai kevésbé érvényesülnek. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a csoporton belül az egyes egyéneknek nem lehet személyes hitük, vagy nem lehetnek vallásosak a szó szoros értelmében.
A vallások megítélésében és az egyházak státuszában elsősorban a taglétszám és a történelmi múlt játszik szerepet, a vallásosság szempontjai kevésbé érvényesülnek. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a csoporton belül az egyes egyéneknek nem lehet személyes hitük, vagy nem lehetnek vallásosak a szó szoros értelmében.
6. Indoktrináció
vs. oktatás: az indoktrináció valamilyen eszmének alárendelt céltudatos
nevelés, betanítás vagy tanokba való bevezetés, mely a cél elérése érdekében
magában foglalhat elmekontroll technikákat[19],
és a csoportideológia szempontjából deviáns viselkedésűek büntetését[20].
Az indoktrináció folyamata a csoport érdekeinek legjobban megfelelő egyéniség
és viselkedésmód elérését tűzi ki célul, mely modell az érintettek
személyiségébe internalizálódik. Egy mélyen indoktrinált egyénnél instutalizáció
jön létre, az eszmerendszer vagy a csoport elhagyása következtében krízis
helyzetbe kerülhet. Ezzel szemben az oktatás-nevelés egy interaktív folyamat
tanár és diák között, mely a tények és a jelenségek sokoldalú értelmezését,
következtetések levonását teszi lehetővé és fejleszti kritikai gondolkodás
képességét. Az oktatásban résztvevő egyének, kevésbé fanatizálhatóak, a
rendszerből kikerülve saját konstruktív, önálló életvezetésre képesek[21].
Talán sikerült egyértelművé tennem, hogy
a könyvvel kapcsolatos észrevételeim célja nem a Jehova Tanúi vallásos
doktrínáinak megcáfolása, sem hibakeresés a hitnézeteikben, sem az illúziók
lerombolása – de nem is azok feltétlen fenntartása. Elismerem, hogy mindenkinek joga van a saját hitnézeteihez, mint
ahogy ahhoz is, hogy annak tévedéseit és hibáit a maga módján és idejében korrigálja.
Ugyanakkor a szólásszabadság joga nem korlátozódik le bizonyos csoportokra: ha
a Jehova Tanúi azt szeretnék, hogy mások tiszteletben tartsák nézeteiket, akkor
nekik is ugyanezt kell tenniük másokéival, ami alól a volt tagjaik sem
kivételek. Sajnos amíg a kizártakat és az általuk írottakat diszkriminatív jelzőkkel
illetik[22], rosszallásukat fejezik
ki[23] ha publikálni merik történeteiket,
addig ezen a területen még sok fejlődni való van. Azon az állásponton vagyok,
hogy a Tanúk azt írnak le, olyan könyvet adatnak ki, amilyet akarnak, és a
történészek úgy közvetítik a forrásanyagokat az utókor számára, ahogyan azt
jónak látják. Konstruktív kritika viszont csak akkor lehetséges, ha ugyanezt a
jogot másoknak is biztosítják, ezért kérem, munkámat ennek figyelembevételével
szíveskedjenek kezelni. A teljesség igénye nélküli kritikámat inkább
kiegészítőül szánom, mint ami ugyanannak a jelenségnek egy másik oldalát kívánja
megláttatni, és egy másik nézőpontból tekint rá ugyanarra a jelenségre, de ami
ugyanolyan megítéléssel esik latba.
[1] Istenuralom = felülről
lefelé hierarchikusan történő szerveződés (Isten, Jézus, Vezető Testület,
kinevezett felvigyázók, férfiak, nők, gyermekek)
[2] Ezt a Theodor Jaracz
1988-ban el is ismerte, amikor Miklós Imrével folytatott tárgyalásokat a
szervezet magyarországi legális működésével kapcsolatban: „”...Mi a szervezet
érdekeit védelmezzük....” (254. oldal)
[3] Az ily módon közvetített
szabályozások részletesen kiterjednek a tagok mindennapjaiban hozott legapróbb
döntéseire kezdve a ruha- és hajviselettől, a zenei, filmnézési és egyéb
művelődési szokásokig.
[4] Ez a gyakorlat a könyv 365.
oldalán is megemlítésre kerül, amikor egy polgári szolgálatot megtagadó
fiatalember „kijelentette, hogy lelkiismereti okokból .... nem fogadhatja el,
mert akkor „felekezeti tagsága automatikusan megszűnne”, és ezt nyilván nem
akarta”. A bíróság nem tartotta büntetendő cselekménynek a tettét, mert
’kizárólag a lelkiismeret van háttérben, ezt pedig nehéz perbe fogni’. Pedig,
ha az illető döntése a gyülekezeti kizárással jár, akkor az nem a saját
lelkiismerete, hanem az egyháza érzelmi zsarolása, amivel a bíróság azért nem
tudott mit kezdeni, mert a szellemi erőszak, mint olyan, amit a vallás nevében
egyes egyházak űznek, nem büntethető kategória. A lelkiismereti szabadságnak a
Tanúk gyülekezetein belüli sajátos értelmezésének hangot ad az Alba Kör emberi
jogi jelentése is, melyet a 367. oldalon említ meg a könyv.
[5]A könyv bevezetőjében ezt áll: „Since every
member of the religious community makes a cognitive decision based on a
thorough study of the Bible becoming a Witness, the adherents display a strong
belief” (15.oldal)
[6] Lifton 8 módszerben foglalta össze az elmekontrollt alkalmazó
rendszerek jellemzői: a
misztikus manipuláció, a milliő kontroll, a tisztaság iránti igény, a
gyónás kultusza, a szent tudomány, a sajátos nyelvezet, a csoportdoktrína
egyéni érdek elé helyezése és az elitizmus.
[8] Hassan a BITE modellben
írta le a szekták jellemzőit: viselkedés-, információ-, gondolat-,
érzelem-kontroll
[9] A fentebb említett kutatók
munkáinak fényében indokoltnak látom a szekta szó szociológiai-lélektani
alkalmazását a Jehova Tanúira, mint egy olyan kifejezést, ami leírja a
csoportjukban megfigyelhető jelenséget. Nem értek egyet a gúnyolódásból vagy
kirekesztő céllal használt szó alkalmazásával, de valahogyan nevezni kell azt,
amit a Tanúk képviselnek, és erre jelenleg a szekta szó a legalkalmasabb. Akkor
lehetne beszélni a szó mellőzéséről, ha a Jehova Tanúi foglalkoznának azokkal a
problémákkal, melyeket a kutatók feltártak a szektákról, vagy ismertető
anyagokat adnának közre saját kiadványaikban ebben a témában, de ez nem így
történik.
[10] az antiszociális
személyiségzavarban, ezen belül a szociopátiában érintettek saját lelkiismeret
nem, illetve csak gyengén működik, ezért azt kívülről próbálják megtámogatni
(szabályrendszerekkel, törvényekkel)
[11] Pl: szorongásos
élmények, kisebbrendűségi érzés, exhibicionista alázatoskodás (Süle F. (1990) Vallás vagy pszichoterápia 128.old.)
[12] Az ekkleziogén
neurózis kifejezést E. Schaetzing vezette be 1955-ben az: „Egyházi dogmatizmus okozta neurózisok” jelölésére. Szerinte: „a
„dogmatizmus” nem teológiai, hanem köznapi értelemben veendő: olyan elhibázott
vallásos nevelést jelöl, amely rideg szigorával, büntetéseivel akadályozzák az
egészséges fejlődést”. (Demeter J. (2006) Félelem vagy szeretet)
[13] a 2011. évi lelkiismereti
és vallásszabadságról szóló törvény értelmében a „vallási tevékenység
olyan világnézethez kapcsolódó tevékenység, amely természetfelettire irányul,
rendszerbe foglalt hitelvekkel rendelkezik, tanai a valóság egészére
irányulnak, valamint az erkölcsöt és az emberi méltóságot nem sértő sajátos
magatartáskövetelményekkel az emberi személyiség egészét átfogja”
[14] Ez az értelmezési keret bizonyos
pontig még pozitív érdekeket is szolgálhat, mert vannak olyanok, akiknek szükségük
lehet arra, hogy széteső világukat átláthatóvá tegyék, összerendezzék, vagy viselkedési
szabályokat állítsanak fel számukra. Súlyos személyiségzavar, alkoholizmus, drogfogyasztás,
bűnözésre való hajlam esetén egyesek menedéket, életcélt és közösséget találhatnak
a szektákban.
[15] A mozgalom megkonstruált képe önálló életre kel és ahelyett, hogy összetartana, inkább fogva tart: áldozatai magának az értelmezési keretnek a szolgálatába kerülnek. A valós eseményeket a saját normáik szerint értelmezik, és az így megkonstruált világkép koherensnek bizonyul, a külvilág felől jövő kritikát elutasítják, sőt nyílt támadásként értelmezik (Szilcz D. (1996) „Hazatalálók” In: Vigilia 61. évf. 4.
276-277.old.)
[16] A Jehova Tanúi tantételei
és erkölcsössége a tagok élete mindennapjainak minden apró részletre kiterjedő
szabályok összessége, amiről bárki meggyőződhet, aki tanulmányozza a
kiadványaikat.
[17] Ezzel szemben a gondolati
és lelkiismereti szabadság kiemelt eleme a krisztusi tanításoknak: 1. „Krisztus szabadságra szabadított
meg minket, álljatok meg tehát szilárdan, és ne engedjétek magatokat újra a
szolgaság igájába fogni” (Galata 5:1) 2. „....akik tehát tökéletesek vagyunk,
így gondolkozzunk, és ha valamit másképpen gondoltok, azt is kijelenti majd Isten
nektek” (Filippi 3:15) 3. „Mert Krisztus azért halt meg, és azért kelt életre,
hogy mind a holtakon, mind az élőkön uralkodjék. Akkor te miért ítéled el
testvéredet? Vagy te is, miért veted meg testvéredet? Hiszen mindnyájan oda
fogunk állni Isten ítélőszéke elé....Tehát mindegyikünk maga fog önmagáról
számot adni az Istennek” (Róma 14:9-12).
[18] A Korinthusziakhoz írott
első levél 12. fejezetében kifejtett krisztusi egyházfogalom nem alkalmazható a
Tanúk egyházára, mivel az egyes tagok tapasztalatai, megélései nem ugyanabba a
megítélésbe esnek.
„Sőt sokkal inkább, a melyek a test legerőtelenebb tagjainak látszanak, azok
igen szükségesek” (22. vers) A Jehova Tanúi az erőtelen tagjaikat szellemi
gyengeséggel vádolják, pásztorolási eljárásaik csupán az egyén Őrtorony
doktrínákhoz való viszonyára térnek ki, és ennek fényében kizárják az ilyen
tagokat maguk közül, ezáltal bizonyos megélések a csoportjukon kívülre kerülnek
és nem szolgálnak annak fejlődésére. A tanok értelmezését egyedül a vezetők
végezhetik. Jézus szavai, „...ti pedig mindnyájan testvérek vagytok” (Máté
23:8) csupán az elnevezésre korlátozódik, de egyenrangúság nem létezik a hívek
között, mivel ez egy hierarchikusan felépített rendszer, melyben a tagok nemük,
koruk és státuszuk alapján egymás alá- és fölérendeltjei.
[21] A Jehova Tanúi gyülekezeti
oktatása egy egyoldalú kérdés-felelet módszer, melyben az előre rögzített
kérdések az oktatók részéről hangzanak el. A kérdések az adott Őrtorony
tanulmányozási cikkhez tartoznak, és annak kifejezett tartalmára vonatkoznak.
Vita vagy megbeszélés nem alakulhat ki, a tanulók nem hozhatnak fel saját
észrevételeket vagy témákat (illetve büntetlenül nem). Az oktatás iránya a
teokratikus rendnek megfelelően csak egy irányban folyhat, és tekintélyelven
működik, melyben a vezetők isteni felhatalmazottságukat és tanításukat bibliai
versekkel támasztják alá. A tagok függőségben vannak vezetőiktől (hiszen ők
döntenek a csoporttagságukról), a csoporton kívüli vagy annak eszméje nélkül
önálló életvitelre kevésbé alkalmasak.
[23] “Pető László rosszallóan
konstatálta, hogy még a 20. század végén, Jehova Tanúi évszázados magyarországi
jelenlétét követően is vannak , akik pénzt áldoznak arra, hogy kilépett Tanúk
beszámolóit publikálják, ezáltal keltve ellenérzéseket velük [már mint a
Tanúkkal] szemben.” (346. oldal)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése