A
Jehova Tanúi Egyház és magyarországi történetük 1939-ig (Jakab Attila)
A fejezet kezdetén a nemzetközi
történelemre való kitekintés az alapító és az első elnökök rövid életútjának
bemutatása a Jehova Tanúi szerinti értelmezést követi. Csak néhány részlet, ami
következetesen – az Őrtorony hivatalos történelméhez hasonlóan – kimaradt
Russell történetéből, jóllehet ezek széles körben ismertek és a kutatók számára
elérhetőek: az 1914. előtti sorozatos meghiúsult próféciák, a csodabúza
árusítás, nyílt rasszizmus[1], feleségétől, Mariától
történő válásának valódi oka és volt feleségének elhiteltelenítése, a „nevelt
lányával”, Rose Ball-al történt szexuális zaklatás esete és az ebből származó
bírósági ügy, a „medúza-kezű” férfi, aki nyíltan hazudott a bíróságon áldozata
korát illetően és aki mintegy orwelli módon utólag korrigálta saját próféciáit,
hogy elfogadhatóbbak legyen azok az utókor számára[2]. Nagy érdeklődéssel
olvastam volna egy független, pártatlan történelmi műben a vallásalapítóról
alkotott valós kép és a Jehova Tanúi történelmében fenntartott mítosz közötti
kapcsolatról, ami nagy valószínűséggel sok más apróbb részletet érthetővé tett
volna a Jehova Tanúi mai mozgalmával kapcsolatosan. Azért is jó lett volna
erről olvasni, mivel Russellt modernkori alapítójukként tekintő Jehova Tanúi,
Russell tanításai többségét már elvetette[3] (így ha ma az alapító
élne, elképzelhető, hogy maga is a kizártak táborát bővítené). Nyilván jobb
benyomást kelt Russell egy komoly és dinamikus bibliakutatóként és vallásalapítóként,
mint egy komikusan ható piramis-megszállottként, aki halála előtt tógában
öltözve dramatikusan kijelentette: „Jó
harcot vívtam, győztem és a mennyek királysága családjának tagjává válok” (saját
fordítás)[4].
J. F. Rutherford életének bemutatása
szintén a Jehova Tanúi által preferált karizmatikus és erőteljes vezető képét
közvetíti[5], aki a mozgalom
megszervezésével, átszervezésével volt elfoglalva. Sajnos alkoholproblémái,
kétes nőügyei, antiszemitizmusa, nőgyűlölete és a luxusvilla[6], nem kerültek bele a
Bíróról életét és munkásságát összefoglaló
részbe[7],
pedig ezek is ugyanúgy hozzátartoznának a Jehova Tanúi történetéhez.
Karakterének ilyen módon történő
’megszépítése’ azonban sokkal nagyobb jelentőséggel bír, mint ahogy gondolnánk.
Rutherford ugyanis ’közbenjárt’ Hitlernél a németországi Tanúk betiltása ügyében,
melynek eredményéről a könyv csak annyit említ a 30. oldalon, hogy sikertelenül
járt. Ez alapján egy gyanútlan olvasó arra is gondolhatna, hogy Rutherford
minden tőle telhetőt megtett, de ez nem a teljes kép. Rutherford egyéniségéről,
konfliktuskezelő és diplomáciai képességéről egy másik eset kapcsán lehet
többet megtudni, ami kb ugyanabban az időben történt az amerikai központban,
Olin Moyle esete[8].
Azon túl, hogy ez egy kellemetlen epizód volt a szervezet történelmében, amire
joggal nem büszkék, sokat elárul a Bíró diplomáciai érzékéről, arról ahogyan a kényes
helyzeteket kezelte. A Moyle eset mutatja, hogy még saját demokratikus
országában is sikerült megaláznia az általa igazgatott szervezetet és a
testvéreket. Ismerve a Hitlerhez írt leveleinek tartalmát[9], nem zárható ki, hogy
Rutherford akciója és a több ezer Tanú meghurcoltatása között közvetlen összefüggés
lehetett. Ez viszont már más színbe helyezheti nem csupán a német Jehova Tanúi
megpróbáltatásait, hanem a magyar testvérekét is, hiszen ők maguk a német
központ irányítása alatt álltak. Erősen gyanítható, hogy a Tanúk éppen úgy
áldozatai a saját vezetőiknek, mint a diktatúráknak, igaz ez utóbbiak üldözték
őket, de a saját vezetők kiszolgáltatták, és üldözőik kezére játszották őket[10]. Az könyv fő motívumát
alkotó ’tömegesen elfogott, bebörtönzött, meggyötört Tanúk személyes, önkéntes
döntésen alapuló áldozatát’ (191. oldal) érdemes ennek a ténynek az ismeretében
figyelembe venni[11].
Rutherford hozzáállásából egy másik
részlet is kikandikál a könyvből, történetesen ami a hibák elismerését és
tévedések, hamis tanok miatti bocsánatkérést illeti. A 25.oldalon az 1925. évi
próféciára vonatkozóan állítólag „Rutherford beismerte tévedését”. Ezt
alátámasztandó 36.-os lábjegyzet a már korábban idézet Őrtoronyra[12] utal, melyben ez áll: ”Egyszer
például dogmatikus kijelentéseket tett arra vonatkozólag, mire számíthatnak a
keresztények 1925-ben. Amikor az események nem feleltek meg várakozásainak, azt
mondta alázatosan a brooklyni Bétel-családnak, hogy nevetségessé tette magát”[13]. Amellett, hogy az
1920-25-ig tartó kampányban biztosan nem csupán egyszer ragadtatta el magát a
Bíró dogmatikus kijelentésre, a tévedését illett volna nem csupán néhány ember
bizalmas légkörében megtennie, hanem inkább számtalan könyve (pontosabban 21)
vagy egyéb írása egyikében. De nem tette meg, hiszen maga a könyv – bár
felsorol 64 művet, mely magyar nyelven elérhető – sem tud egyetlen egy ilyen írásos
bocsánatkérést ennek igazolására felmutatni[14]. Az idézett Őrtorony cikk
idézete ebben a kontextusban kétes forrás, mivel nem tekinthető pártatlannak, a
könyv mégis referenciaértéket tulajdonít neki.
Az alapítóról és utódjáról szóló
beszámolót azért elemeztem ki részletesebben, mert egy olyan műtől, mely a
magyarországi Tanúk történelméről szól, mely elválaszthatatlan nemzetközi
szervezetüktől, mivel annak közvetlen irányítása alatt áll mind a mai napig,
jogosan elvárható lett volna, hogy kiegyensúlyozott képet közöljön a mozgalom
kezdetéről. Ennek hiányában nem csupán a fejezet további részei, de maga az
egész mű célja megkérdőjelezhető, hiszen úgy tűnik bizonyos részletek
metodikusan kimaradhatnak, így egy meglehetősen egyoldalú képet lehet kapni a
Tanúk történelméről. Az a tény, hogy a Jehova Tanúi letagadják alapítóik és
vezetőik jellembeli fogyatékosságait, nem kívánnak tudni a saját vallási
csoportjuk eredetéről, illetve nyilvánvalóan nem szeretnék azt tudatni a
tagjaikkal, az az ő személyes magánügyük, ami a vallás szabad megválasztásának
velejárója. Komoly aggodalomra adhat okot, ha ezt az identitászavart elősegítő,
lelkileg megbetegítő – ennélfogva a társadalomra káros – attitűdöt az akadémikus
tudomány módszereivel próbálják támogatni.
Annak szemléltetésére, hogy miért káros
és sértő a történelem és az abban szereplők jellemének csupán pozitív oldalaira
koncentrálni, kihagyva abból a kellemetlen tényeket, illetve a másokra
gyakorolt hatásukat, egy példát szeretnék bemutatni. Szavak ügyes használatával
bárkiből lehet „hőst” kreálni az utókor számára (a történetet csak
illusztrációnak szánom, semmilyen körülmények között nem azonosulok
mondandójával) :
„A világtörténelem alakulására rendkívüli hatással bíró
egyéniség identitására már születése előtt rányomta bélyegét, hogy apja
házasságon kívüli gyermekként született. Anyja magára hagyta, és feleségül ment
a gyermeke apjának testvéréhez. Így gyermek apai nagyapja, az apjának
nevelőapja és nagybátyja is volt egyben. Apja felnőttként, sikertelen
házasságai után, feleségül vette saját unokahúgát, akivel összesen hat gyermekük
született, melyből csupán ketten élték meg a felnőttkort.
A zavaros családi identitás és traumák ellenére hősünk
kezdetben jó tanuló diák volt, de később renitenssé vált mivel haszontalannak
tartotta a tanulmányokkal való foglalkozást, különben is állítása szerint
súlyos tüdőbántalmakben szenvedett.
Apja halála után örökségéből kényelmes életet élhetett
egy ideig, érdekelte a színház és a művészetek, különösen a festészet. A
körülmények szerencsétlen alakulása végett azonban a Művészeti Akadémiára nem
sikerült felvételt nyernie. Édesanyja 1907-ben bekövetkezett halála után, mely
karácsonykor történt, soha nem ünnepelte
meg a karácsonyt. Az öröksége megfogyatkozása és az árvasági segély megszűnése
után képei eladásából élt, melyek főként utcaképeket, épületeket ábrázoltak.
Többszöri sikertelen akadémiai felvételije érzékenyen érintette ugyan, de nem
keresett magának más megélhetési forrást, inkább felhagyott a festészettel.
Soha életében nem volt rendszeres, fizetett polgári foglalkozása, de egy valódi
életművészhez méltón mindig talált magának megélhetési forrást. Ellenségei,
akik megpróbálták rossz színben feltüntetni, azt terjesztették róla, hogy
szobafestő volt. Érdeklődése később az építészet felé irányult, de ezen a
területen sem folytatott tanulmányokat, viszont rengeteget álmodozott gigantikus
méretekről, kolosszális épületek terveiről.
Hősünk kiváló példája annak, hogy formális oktatás és
személyes ambíciók hiányában, sőt súlyos identitászavarral viszont rengeteg
álmodozással milyen hatalmas karriert futhat be valaki. Aszkétikus életet élt,
keveset evett, és feltehetően egy megrázó tapasztalat (unokahúga öngyilkossága)
következtében vegetáriánus lett. Nem dohányzott, alkoholt is ritkán
fogyasztott. A házasságról, családról tradícionális elveket vallott, a nőket a
férfiakkal egyenrangúaknak tekinti a sportolással, testépítéssel kapcsolatos
tevékenységeket illetően. Alacsony költségvetésből képes fenntartani magát.
Katolikus hitben nevelkedett, de vallási téren semleges igyekezett maradni, bár
a kereszténységben látta a népi és erkölcsi morál alapját. Az egyházat nem
támadta, sőt a tömegek befolyásolásának eszközének tekintette azokat. Sőt
politikai hatalomra jutása után megfenyegetett egy helytartót, aki a feszületek
iskolákból történő eltávolítását rendelte el. Korát megelőzően támogatta a
kisegyházak létrejöttét, egyszer kijelentette: „A mi érdekünkbe leginkább az
állna, ha minden falunak meglenne a saját szektája, amely kifejlesztené sajátos
istenelképzelését.”
Bár a sorozás elől bujkált, mivel megvetette nemzete
hadseregét, a Világháború kitörésekor önkéntesen vonult be a seregbe, melyre
később így emlékezett vissza: „Az egyetlen olyan idő volt, amikor nem voltak
gondjaim: a hat év a hadseregben; ott mindennel kiszolgálták az embert,
koszttal csakúgy, mint kvártéllyal…”. A hadsereg vált igazi otthonává,
feletteseit feltétlenül tisztelte, kéréseiket vakon teljesítette. Szolgálatáért
Vaskereszt kitüntetést kapott, de a fronton súlyosan megsebesült, így a kórházi
lábadozása idején fogalmazódott meg benne a politikai pálya gondolata. Szónoki tanfolyamot
végzett el, melyen tudatába került képességeinek, így a katonai vezetés
propagandistája lett.
Karizmatikus szónoki képességének és hatásosságának
eredményeként felvételt nyert egy pártba, ahol hamar hatalomra jutott. Bár
alkalmazott módszerei hagytak némi kívánnivalót maguk után, ennek ellenére –
vagy éppen ezért - karrierje felfelé kezdett ívelni. A párt programjaiban
támogatta a munkásokat (nyerességrészesedést követelt a nagyvállalatoktól) és
földreformot hirdetett a parasztság számára. A tömegekhez szólt, de a tőkések
és a nagybirtokosok érdekeit is figyelembe vette. Felkarolta az egzisztenciális
gondokkal küszködő fiatal katonákat, akiknek új életcélt helyezett kilátásba:
egy jelképekkel, egyenruhával rendelkező dinamikus szervezet tagjai lehettek. A
mozgalom rendkívül népszerű volt belföldön, sőt külföldről is támogatottságot
élvezett (pl Magyarországról).
Pártja megpróbálta átvenni a kormányhatalmat, de a puccskísérlet
meghiúsult. Elkeseredésében öngyilkossági gondolatok foglalkoztatták, de végül
tervei és eszméi átgondolását választotta börtönbüntetése idejére, amit könyve
megírásában fejtett ki. Így a „vereségéből” erkölcsi győzelmet sikerült
kovácsolnia. A könyv, melyet a rövid börtönbüntetés alatt szinte
„luxuskörülmények” között diktált le egy látogatójának, később hatalmas siker
lett. Szavait és gondolatait az egyszerű ember felfogóképességéhez igazította:
„A tömegek felfogóképessége nagyon korlátozott, ezzel szemben a feledékenység
nagy. E tényekből kifolyólag minden hatékony propagandának csak nagyon kevés
pontra szabad korlátozódnia, és ezeket jelzésszerűen oly sokáig használnia,
amíg csak a legutolsó is képes egy ilyen szóval kapcsolatban maga elé idézni
azt, amit akarunk.” Könyve egyik fő motívuma az ellenségkép megalkotásának szükségessége,
amivel meggyőződése szerint a tömegek figyelmét fókuszban lehet tartani.
Szabadulása után tévedésnek minősítette az általa
vezetett puccsot és felajánlotta a kormánynak segítségét, így pártja rövidesen
újból szabadon tevékenykedhetett, melynek befolyása az egész országra
kiterjedt. Vezetőként kevés luxust engedett meg magának (csupán egy drága autó,
és egy villa, a mindennapokban aszketikus életstílust követett), a pártja
támogatására nagytőkéseket nyert meg, akiknek dicsőséges országuk jövőjéről
tartott előadásokat. Brilliáns módon, fantasztikus szónoklataikkal,
taktikázással – melyet emberünk mesteri fokon művelt - sikerült elrejteni
programja egyes részleteit. Ennek ellenére a sikert nem adták ingyen, pártja a
következő választásokon csúfos kudarcot szenvedett. De ez sem tántorította el,
mert sikerének titka főként abban állt, hogy soha nem tekintette elméleteit
etikailag elfogadhatatlannak és arra sem gondolt, hogy programja
alkalmazhatatlan lenne, hanem töretlen hittel és elszántsággal rendelkezett,
így minden kudarcban műve további tökéletesítésének lehetőségét látta.
Az ezt követő évek gazdasági válságának köszönhetően az
emberek elkeseredése növekedése kedvező talajt biztosított a korábban
elutasított és vitatott nézetek elfogadásához. A párt által képviselt tanok
egyszerű, mindent elsöprő logikával
meggyőzően hatottak egy igazságosabb és jobb életre vágyó közönség számára. A
formális oktatást elutasító és abból leginkább kimaradó, autodidaktikus
módszerekkel saját magát képző vezér egy „tudományos” alapokra épülő társadalmi
működést vetít előre, melyet a kétségbeesett tömegek értelmi és műveltségi
szintjének megfelelően meggyőzően képes interpretálni. Ugyan beszédei közben
olykor-olykor ellentétbe került korábbi írásaival, mint például egy alkalommal
egy újságíró emlékeztette őt korábban leírt véleményére (melyben a francia
népet ősellenségként állította be), melyre emberünk ügyesen megfelelt: ”Politikus
vagyok. Korrektúráimat a külpolitikámban eszközlöm, ami a Franciaországgal való
megegyezésre van ráállítva”. Mesterien tudott lavírozni a szavak és vélemények
változtatgatásával, és nem zavartatta magát, ha egyesek kritizálták.
Mindenkinek azt mondta, amit hallani akart.
Kezdetektől fogva egyeduralomra törekedett, senkivel nem
szándékozott osztozni a hatalmon, szövetségre is csak akkor és azokkal lépett,
amikor érdekei megkívánták, és amíg mások lehetőségeit saját céljai
megvalósulása érdekében tudta felhasználni (ezzel a módszerrel ki tudott
használni egy sajtómágnást a saját propagandája támogatására). Mélyen hitt
abban, hogy csak ő egyedül képviseli népe felemelkedésének helyes útját, így
mindenki más téved. Elképesztő kampánya ellenére a következő választásokon is
veszített, de ez csak még elszántabbá tette. Az „ellenség” volt a lételeme: „Belerágtam
magam ellenségembe, és ettől az ellenségtől nem távolítanak el…” – nyilatkozta
egyik beszédében. Politikai ellenfele a választások után betiltotta pártját, de
ez nem zavarta, mert ha a törvény nem támogatta, akkor törvénytelen
módszerekkel is kitartott eszméje érdekei mellett. A kitartó munka meghozta
eredményét: eljött emberünk felemelkedésének ideje is. Részben az aktuális
politikai erők gyengesége és tehetetlensége, részben emberünk hajthatatlan kitartásának
köszönhetően teljesülhetett végre végső vágya: totális egyeduralkodóvá nevezték
ki (akit nem különösebben zavart az, hogy a szavazók többségét nem sikerült
meggyőznie). Elszántsága és hite olyan mértékű szilárdságot kölcsönzött neki,
hogy ahol a törvények nem adtak neki szabad utat, ott egyszerűen félresöpörte
azokat.
Politikusként ígéreteit betartotta, meghirdette a
gazdaság helyreállítását, a munkanélküliség megszüntetését és országa
egyenjogúságának helyreállítását a külpolitikában, melyben látványos sikereket
ért el. Ellenségeit ilyen-olyan
módszerekkel félreállította, majd utólag revidiálta a történteket, melyben
saját hatalomra jutását forradalomként ünnepelte, míg mások ugyanolyan tetteit,
melyek viszont őellene irányultak, lázadásnak minősítette. Elveihez olyannyira
ragaszkodott, hogy még saját pártjában sem kímélte azokat, akik kritikus hangot
ütöttek meg, csak feltétlen odaadással bíró embereket tűrt meg maga körül.
Hatalomra jutása korai szakaszában elbűvölte a világot,
fantasztikus nemzetközi olimpiát szervezett, mellyel népe békés, toleráns képét
mutatta a nagyvilágnak, ilyenkor kiváló diplomáciai érzékkel nem említette meg
eszméit. Nem sokkal ezután az év emberének választják meg, és ugyanebben az
évben elfoglalja az egyik szomszédos országot, mely nagy örömmel fogadja ezt.
Nagyratörő tervei, miszerint felsőbbrendűnek hitt népét földrajzilag is
egyesíteni kívánja, kezdenek megvalósulni. Eljött az idő, amikor megvalósíthatta
grandiózus építkezési elképzeléseit, melyben a kor legmodernebb technológiáit
alkalmazta. Nem utánzott semmilyen történelmi stílust, mivel maga szeretett
volna történelmivé válni. Autópályákat is építtetett, melyeket erős
kormányzatának jelképének tekintett és országa jövendőbeli gazdasági
növekedésének szimbólumának szánt.
Rossz egészségi állapota ellenére fáradhatatlanul
dolgozott azon, hogy maga elé kitűzött céljait megvalósítsa. Fantasztikus
megérzései segítették döntéseiben, rendkívüli emlékezőtehetsége minden
részletre kiterjedt, amivel folyamatosan elkápráztatta környezetét. Elnyerte a
minden idők legnagyobb hadvezére címet. Sikerei ellenére folyton áldozatnak
érezte magát, akinek állandóan harcolnia kell az ellenségeivel. Ez a harc
felőrölte és végső elkeseredettségében – amikor már ellenségei ténylegesen is
körülvették - öngyilkosságot követett el, inkább az életét áldozta fel, mint
feladja eszméit. Halála előtt, bukása okain meditálva arra jutott, hogy egyes
esetekben túlságosan jóhiszemű volt. Példája sokakat inspirált, életével és
munkásságával a legtöbbet emlegetett emberek egyikévé vált.”
Adolf Hitler életrajzának egy ilyen
változata feltehetően felháborítaná a Holokauszt túlélőit és azok
leszármazottait, mint egy olyan írás, ami meggyalázza az áldozatok emlékét. Nos,
hasonló érzéseket kelt a könyvben leírt vezetők élettörténetének kimeszelt
változata az Őrtorony Társulat által közvetített tanok kárvallottjaiban is.
A fejezet további részében a korra
jellemző vallástörténeti értelemben vett „szekta”-téma vonul végig, amikor a
Jehova Tanúi két világháború közötti időben vallásos identitásukat alapozták meg.
Örültem volna néhány korabeli Jehova Tanúi által megjelentetett irodalomból vett
részletnek, melyek megmutathatták volna, hogy konkrétan mi is volt annak az
üzenetnek a stílusa, mely ennyire felzaklatta vallásos ellenfeleiket. Kis Pap
János élettörténetének részlete a 42 oldalon, sejtetni engedi, hogy a Tanúk
részéről is történtek támadások a más vallásúak felé, nem pusztán ők voltak a
támadások célpontjai: „...a Biblia igazságai arra késztettek, hogy
embertársaimnak is elmondjam azt a sok-sok vallásos tanítást, amivel
félrevezették őket....”. Később a férfi kifejti, hogy sok nehézséget kellett
elszenvednie az egyházból való kilépése miatt, többek között a családjából is
kitagadták. Ezt a tapasztalatot ugyanúgy át lehet élni a Jehova Tanúitól
történő kilépés során, de ennek párhuzamára sem ebben a fejezetben, sem később
nem történik utalás. A fejezet a továbbiakban a Jehova Tanúit leginkább
vallásos ellenfeleik írásain keresztül láttatja. A saját korabeli írásaik
hiányában csak egy reakció érzékelhető, melyből annyi sejthető, hogy nem mindig
’a szentírás tiszta tanításaihoz való ragaszkodásuk’ miatt volt sok ellenségük
(101. oldal).
Bár hatalmas mennyiségű anyag található
a rendőrségi-csendőrségi jelentések és a vallásos ellenfelek irodalmából, aránylag
kevés szó esik a tanítások terjedésének társadalmi okairól. A 61. oldalon a
Horthy-rendszer megoldatlan szociális problémáira utal abban az összefüggésben,
hogy az ingyen terjesztett, egyszerű emberek nyelvezetén íródott sajtótermékeket
kommunista propagandának nézték[15]. Arra már nem találtam
utalást, hogy a tanok elsősorban a mélyszegénységben élők között találtak
táptalajra, kik közül néhányaknak a társadalmi mobilitást tette lehetővé, új életcélt,
sőt karriert nyújtott a kisegyház életébe való bekapcsolódás[16]. Fazekas Csaba könyvében[17] sok jó történetet lehet
olvasni a csoporthoz való csatlakozás pozitív hatásairól[18], és a közösségek
összetartásáról, ezeket hiányoltam a gyűjteményből. Ahogyan Féja Géza
meglátásait is, aki népi íróként és falusi tanáremberként ugyan, de elég
mélyreható elemzést tár az olvasó elé a kor kisegyházai és azok társadalmi
szerepét illetően.
[1] A
könyvben említett 9 millió ember közül, akik a Teremtés Fotodráma-ját láthatták,
az élmény különösen emlékezetes volt a januári West 63rd Street-i, West Temple
(New York) közönsége számára, ahol a fekete hallgatóságot szegregálták a
fehérektől. További információ: http://jwsurvey.org/cedars-blog/the-racist-history-of-watchtower-literature
[2] további részletek
olvashatóak a jwfacts.com weboldalon és Lloyd Evans: The Reluctant Apostate
című könyvében
[3] az
1914-es (beteljesületlen) prófécia 1995-ig élt tovább és foglalt el kiemelt
helyet a Tanúk tanításaiban
[5]a 36. lábjegyzetben idézett
1993-as december 1.-i Őrtorony egyenesen az alázat követésre méltó példái
között elsőként nevezi meg őt
[7] Csupán a
31. oldalon egy félmondat erejéig található utalás az ’életvitelét érő számos kritikákra’,
melyek ugyan semmilyen hatással nem voltak a mozgalom erejére (nyilván nem
kevés köze lehetett ennek abban, hogy annyit tudhattak az akkori Tanúk is
erről, mint a maiak)
[8] Az Olin
Moyle a szervezet ügyvédje volt, egyben bételtag is, aki kiábrándult a
Rutherford vezetése alatt álló szellemi központ mindennapjaiból, amit egy
levélben megfogalmazva tárt fel a „Bírónak”. Rutherford reagálása egy
rágalmazási perhez vezetett, mely az Őrtorony csúfos vereségével végződött.
Rajta kívül Walter Salter a kanadai fiókbizottság felvigyázója is hasonló gond
miatt tett panaszt.
[9] az elsőben kifejezte nagyraértékelését a náci „értékek” irányába, mint amelyek
megegyeznek a bibliakutatókéval, a másodikban – amikor az elsővel nem ért célt
– nyíltan megfenyegette a diktátort (https://www.jwfacts.com/watchtower/hitler-nazi.php)
[10] az orosz
betiltás előtti levélírókampányban a Tanúkat arra utasítják vezetőik, hogy
szolgáltassák ki személyes adataikat leendő üldözőiknek, névvel, címmel
ellátott, és üzleti tevékenységük részleteit feltáró levelek formájában (https://www.jw.org/hu/hirek/friss-hirek/regiok/oroszorszag/vilagmeretu-kampany-jehova-tanui-oroszorszagi-betiltasa-ellen/)
[13] Érdemes megfigyelni, hogy
nem az aggasztotta, hogy hamis várakozásokat keltett másokban vagy csalódást
okozott, hanem az, hogy ’nevetségessé tette magát’ vagyis önmaga hírneve, a
róla kialakult kép. Úgy tűnik ez a látszat, és jó benyomás fenntartása a mai
szervezetben is nagy hangsúlyt kap.
[14] A szerző
kénytelen volt az Őrtorony cikkéhez fordulni ennek alátámasztására - melynek
nem kevés érdeke fűződik a korábbi vezetők erkölcsi tisztára mosásához -,
melyben sem név, sem dátum nem szerepel, ugyanakkor pontosan tudjuk, hogy nem
történt ilyen bocsánatkérés (Barbara Anderson beszámolójából lehet tudni ezt,
aki konkrétan megnevez egy testvért, Arthur Worsley-t, aki panaszt tett Moyle-nak
Rutherford magalázó viselkedésével kapcsolatban, mely a már korábban említett
levél megírásához és az azzal kapcsolatos perhez vezetett – nem pedig
bocsánatkéréshez. http://www.freeminds.org/women/barbdiscovery.htm)
[15] ezen túlzottan nem lehet csodálkozni, mivel a szocreál stílusú képek és írások már akkoriban
is jellemzőek voltak a kiadványokra
[16] Többször történt utalás
arra, hogy a Tanúk szegény körülmények közül származnak, és hozzá voltak szokva
a nélkülözéshez, így ezen tapasztalataikat a csoporthoz történő csatlakozásuk
után egy vallásos keretbe foglalhatták, immáron értelemmel, céllal felruházva
őket, mely rendkívüli erőt kölcsönzött nekik. Egyesek közülük vezetőkké váltak
(Bartha András, Bekker Károly).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése