1. Bevezetés
Dolgozatomban a különféle személyiség
jegyek és a stresszes élethelyzetekre adott megküzdési módok összefüggéseit
szeretném bemutatni a felhasznált szakirodalom alapján. Először körülírom a
négy fő temperamentum jellemzőit, majd kitérek a stressz hatásaira, legvégül sorra
veszem a megküzdési módokat. Elemzésem célja, hogy megvizsgáljam és
kiértékeljem az egyes megküzdési stratégiák milyen módon szolgálják illetve
hátráltatják az egyéni adott személyiség fejlődését.
Modern korunk kihívásai nagy mértékben különböznek akár a néhány évtizeddel korábbiaktól is, ami megköveteli mind a helyes önismeret szükségességét, mind a megküzdő mechanizmusok kreatív és innovatív alkalmazását. Ez a téma szintén egy izgalmas bepillantást nyújt a XXI. század egyik legnagyobb kihívásába, nevezetesen abba, hogy vajon fejleszteni vagy elfogadni kell-e személyiségünket és milyen távlatok léteznek a megküzdési stratégiák fejlődésében.
Modern korunk kihívásai nagy mértékben különböznek akár a néhány évtizeddel korábbiaktól is, ami megköveteli mind a helyes önismeret szükségességét, mind a megküzdő mechanizmusok kreatív és innovatív alkalmazását. Ez a téma szintén egy izgalmas bepillantást nyújt a XXI. század egyik legnagyobb kihívásába, nevezetesen abba, hogy vajon fejleszteni vagy elfogadni kell-e személyiségünket és milyen távlatok léteznek a megküzdési stratégiák fejlődésében.
2. Kulcsszavak
Temperamentum: vérmérséklet, egy hozott
potenciál ami jórészt az egyén veleszületett és a családi háttér közvetlen
hatásainak köszönhetően jelentősen meghatározza, hogy az egyén az élete során
kivé vagy mivé válhat.
Karakter: olyan viselkedési kód, amit a
társadalom határoz meg és amely lehetővé teszi, vagy éppen gátolja, a
temperamentum kibontakozását.
Személyiség: az egyén temperamentumának
és karakterisztikus vonásainak összessége, amelyek a környezettel kapcsolatban
álló folytonosan fejlődő, nyílt, dinamikus rendszert alkotnak és világosan
elhatárolják őt a környezetétől.
Stressz(ek): olyan feszült helyzetek az
ember és környezete között, melyek valamilyen magatartási választ igényelnek.
Stresszor: az a konkrét traumatikus
élmény vagy egy belső elvárás, ami elindítja a stressz folyamatát.
Coping: azon tudatos és tudattalan megküzdési
folyamatok összessége, melyet az egyén alkalmaz annak érdekében, hogy
felülkerekedjen egy számára kellemetlen szituáción.
3. A személyiség típusai és
kialakulása
Az emberi személyiségeket sokan,
sokféleképpen osztályozták. Talán az egyik legrégebbi besorolás egy ókori
orvos, Hippokratesz, megfigyelésein
alapul, akinek elmélete szerint az emberi test négyféle nedvből tevődik össze:
vérből (sanguis), sárga (chole) és fekete epéből (melaina chole) és nyálból
(phlegma). Attól függően, hogy e nedvek közül melyik a domináns a szervezetben,
négyféle temperamentumot ír le: szangvinikust, kolerikust, flegmatikust és
melankólikust.
Freud
a XX. században a személyiséget két fő tartományra, a tudatosra és a
tudattalanra osztotta, majd a későbbiekben bevezette az „én” különböző
szintjeit, melyek erőviszonyai határozzák meg a viselkedést; ösztönén, én és
felettes-én.
C.
G. Jung, svájci orvos, a személyiségnek három
fő összetevőjét különböztette meg: a tudatos én (persona), személyes tudattalan
(árnyék) és a kollektív tudattalan (archetípus). Jung ezenkívül azt is
vizsgálta, hogy a személyiség belső ösztönzőereje elsősorban önmaga vagy a
külvilág felé irányul-e? Ez alapján az embereket extravertált (kifelé irányuló)
és introvertált (befelé forduló) típusba sorolja. Az extravertált egyéniségek
általában nyitott, tetterős, emberi kapcsolatokat könnyebben teremtő személyek,
míg az introvertáltakra a megfontoltság, zárkózottság jellemzőbb és
töprengésre, szorongásra hajlamosabbak.
Mind ezek mellett, a szangvinikus és
flegmatikus típusok érzelmileg stabilabbak, a kolerikus és melankolikus
személyiségek instabilabbak és a kapcsolatokkal ellentétben a teljesítményt
részesítik előnyben.
Cloninger
az ún. pszicho-biológiai modelljét 1987-ben kezdte kidolgozni, mely szerint
megkülönböztet újdonság-kereső, fájdalom-kerülő és jutalom-függő személyiséget.
Kutatásai szerint a három karakter jól elkülöníthető egy bizonyos TCI
(Temperament and Character Inventory) kérdőívvel.. A modell szerint a
temperamentum determinálhat bizonyos képességre, de ezt csak egy érett személyiséggel
rendelkező egyén képes kihozni magából. Az érett személyiség (G. Allport szerint) egész életében
fejlődni képes, viselkedését tudatos folyamatok irányítják, képes önszeretetre,
bensőséges kapcsolatok kialakítására, együttérzésre
és öniróniára. Egységes életfilozófia jellemzi, reálisan szemléli a körülötte
levő világot és a problémákat az élet részeként kezeli. (Mirnics Zsuzsanna: A személyiség építőkövei)
Az alábbi táblázatban foglaltam össze a
főbb személyiségtípusok jellemzőit.
Extravertált
|
Intravertált
|
||
Szangvinikus
„Figyelj rám és egy vidám élettel
hálálom meg”
|
Kolerikus
„Tudom ki vagyok és mit akarok”
|
Flegmatikus
„Lassan járj, tovább érsz”
|
Melankólikus
„Semmi sem lehet elég tökéletes”
|
·
Társaságkedvelő
·
Bőbeszédű
·
Könnyelmű
·
Fogékony
·
Vidám
·
Élénk
|
·
Aktív
·
Vezető
·
Indulatos
·
Optimista
·
Kitartó
·
Nyugtalan
|
·
Kiegyensúlyozott
·
Bizonytalan
·
Megfontolt
·
Nyugodt
·
Passzív
·
Szelíd
|
·
Precíz
·
Csendes
·
Érzékeny
·
Empatikus
·
Mértékletes
·
Pesszimista
|
Emócionálisan stabil/kapcsolat
orientált
|
Emócionálisan instabil/teljesítményorientált
|
Emócionálisan stabil/kapcsolat
orientált
|
Emócionálisan
instabil/teljesítményorientált
|
Erikson szerint a személyiség egész életideje alatt kríziseken keresztül fejlődik. Minden kornak meg van a sajátos krízishelyzete, amit az egyén pozítivan és negatívan is megélhet. Erikson 8 ilyen szakaszt állapított meg:
1. Bizalom, remény érzése – ősbizalmatlanság (0-2 év)
2. Autonómia,
önállóság – kétely, szégyen (2-3 év)
3. Kezdeményezés
– bűntudat (óvodáskor)
4. Teljesítmény
– kisebbrendűségi érzet (kisiskoláskor)
5. Identitás
– azonosulási problémák, szerepkonfúzió (serdülőkor)
6. Intim
kapcsolat kialakítása – szociális izoláció, elmagányosodás (fiatal felnőttkor
20-40 év)
7. Alkotóképesség,
társadalmi hasznosság – stagnálás (érett felnőttkor)
8. Tapasztalatok
feldolgozása, integritás – kétségbeesés (időskor 60 felett)
Forrás: Wikipédia: Személyiség
Az emberi személyiség egy rendkívül
bonyolult rendszer, ami állandóan adaptálódik a körülményekhez, ezért senki nem
rakható bele egy dobozba, amire egy címke kerül. Ezek az eddigi vizsgálatok és
tudományos kutatások, melyeket az emberi személyiség és annak fejlődésének
témakörében folytattak, segítenek tisztábban látni az egyes egyéniségekre ható
tényezők összetettségét és a változatos megküzdési stratégiák alkalmazásának
szükségességét.
4. A stressz szerepe és
személyiségre gyakorolt hatása
A II. világháború eseményei indították
el az ún. „ártalmas megterhelések” kutatását, melyeket később Selye János a stressz elnevezéssel
illetett. Kutatásai szerint a pszichológiai és fiziológiai behatásokra a test
egy nem specifikus válasszal – stresszel – reagál, ami egy ún. „fight or fly”
reakciót vált ki. Normális esetben ugyanis a szervezet kűzd a stresszor ellen
vagy kitér előle, a gond akkor jelentkezik ha valami oknál fogva egyik sem
lehetséges. Selye összesen hat olyan
stresszorra mutatott rá, melyek a legsúlyosabb károsodást okozhatják: idegfeszültségek,
lelki zavarok, bizonytalanság, céltalanság, értelmetlenség érzés, mikrobák és
mérgek. A szervezet az első (alarm) reakció után ellenállással majd
kimerüléssel válaszol, később viszont hozzászokik (adaptálódik) a stresszhez
(general adaptation syndrome, GAS), ami a test fiziológiás működését is
befolyásolja.
Ha naponta ugyanazokat a nem kívánatos
hatásokat kell valakinek átélnie, akkor könnyen túlérzékennyé válhat a
stresszre, vagyis bizonyos testi működések a normálistól eltérően válhatnak
automatikussá az adott egyén esetében. Az élet kezdetén, kora kisgyermekkorban,
elszenvedett stresszes helyzetek növelik a sérülékenységet, pszichoszomatikus
tünetekhez, szorongáshoz vezethetnek. Dr
Bagdy Emőke így fogalmazza ezt meg : „A
segítő, veszélyt jelző szorongástól jellegzetesen különbözik a tüneti szorongás
. Ilyenkor a veszélysejtő aggodalom és a - szinte mindenre kiterjedő - félelem
bénító hatású. Nem mobilizál, hanem debilizál. Olyan állapot, amelynek „nem ismerjük”
az okát, nem tudunk róla igazán számot adni, mivel függ össze, miből ered,
mikor támad ellenünk. A tehetetlen bizonytalanság és a krónikus aggodalom
jellemzi leginkább ezt az állapotot, ez pedig....rontja alkalmazkodó
képességünket.” (Pszichofitness, 22.o.). A családi környezet, mint
elsődleges szocializáló környezet nagymértékben befolyásolja illetve
módosíthatja az egyén hozott temparamentumát és meghatározhatja egy kialakult
személyiség lehetőségeit.
A stressz hatásai nem egyértelműen
rombolóak. Már Selye is
megkülönböztetett „jó” és „rossz” stresszeket, sőt a stresszt az „élet sójá”-nak nevezte. Az
adott karaktertől és a saját, az egyén önmagáról kialakított belső képétől
függően, ugyanazt az élethelyzetet egyesek elkeserítőnek, mások egyenesen
motiválónak élhetik meg. Például egy verbálisan agresszív környezet egy
melankólikusságra hajlamos természetű személynél esetleg komoly lelki válságot
okozhat, míg ugyanez a környezet egy szangvinikus személyiséget arra
ösztönözhet, hogy építsen ki kapcsolatokat az adott körön (családi, munkahelyi
stb) kívül.
5. Megkűzdési stratégiák
Az első generációs pszichoanalitikus
megközelítésben Anna Fraud az
elhárító mechanizmusokat, mint a tudattalan automatikus egó-védő reakcióit
tekintette a szervezet stresszhelyzetben adott válaszainak. Ezek a nem tudatos
lelki stratégiák elősegíthetik ugyan, hogy az egyén képes legyen az életét
fenntartani a kellemetlen körülmények ellenére is, de magát a problémát nem
kezelik, így sokszor több kárt okoznak, mint hasznot. Az énvédő mechanizmusok
közé tartoznak: a tagadás, regresszió, elfojtás, áttolás, racionalizálás,
intellektualizálás és projektálás. Ezeket a tudattalan, akaratunkkal nem mindig
kontrollálható folyamatokat fontos felismerni, hogy megvédhessük magunkat rossz
hatásaiktól.
A megküzdés (coping) fogalmát Richard Lazarus vezette be először
1966-ban, aki szerint a kognitív, azaz a megismerésre vonatkozó értékelésnek
központi szerepe van a személy és a környezete közötti interakcióban. A coping
egy tudatos erőfeszítés, amely segítségével az egyén azokat a külső és belső
hatásokat próbálja kezelni, amelyekről úgy érzi, hogy azok felülmúlják aktuális
személyes forrásait. Két fajtája van:
·
Probléma fókuszú: a
kiváltó tényező megszüntetésére ill. kezelésére irányul.
·
Érzelem fókuszú: az
érzelmi feszültség csökkentése a cél,
belső utak keresése.
A folyamatnak két lépése van: az
elsődleges értékelés, ami tisztázza, hogy a feszültség milyen mértékben érinti
az egyén életét, céljait, illetve lehet-e valamit tenni a stresszor
megszüntetésében és ha igen, akkor mit; a másodlagos értékelés folyamán számba
veszi, hogy milyen belső források állnak rendelkezésre a megküzdéshez
(probléma-centrikus vagy érzelem-reguráló stratégiára van-e szükség, mi
történne, ha nem tenne semmit a helyzettel) és ezek kimerítése esetén a belső
hozzáállásán, saját magán változtat.
Magyarországon
Oláh Attila foglalkozott megkűzdési
stratégiákkal. 1985-ben 3500 személyen végzett vizsgálatában felmérte, hogy
melyek azok a leggyakrabban használt reagálási módok, amelyeket az emberek
alkalmaznak fenyegető helyzetekben. Ezek a következők:
1. Probléma centrikus reagálás: a fenyegetettség
elhárítása a cél.
2. Támasz keresés: az egyén közreműködőket keres,
hogy elhárítsa a veszélyt.
3. Feszültségkontroll: a cél a személy
stabilitásának megőrzése, helyreállítása.
4. Figyelemelterelés: elhárítási módszer, amivel
személy halogatja a beavatkozást.
5. Emóció fókusz: a fenyegetettség keltette
negatív érzelmi állapot megszüntetése.
6. Emóció kiürítés: a feszültséget
kontrollálatlan, nem célirányos reakcióban vezeti le.
7. Önbüntetés: a stresszhelyzetet korábbi nem
kívánatos viselkedése következményeként éli meg.
8. Belenyugvás: próbálkozás a kínos helyzettel
való együttélésre, külső kontrollos helyzetelemzés.
(Oláh
Attila: Érzelmek, megkűzdés és optimális
élmény c. könyve alapján)
6. A coping technikák hatása a személyiségre
Oláh Attila szerint a megkűzdő stratégiák akkor lesznek
sikeresek a stressz legyőzésében, ha az egyén rendelkezik bizonyos érettséggel
és személyiségi vonásokkal. Ugyanakkor a stresszel való megküzdés képessége
pozitívan befolyásolja a személyiség jellemzőit. Például:
Tanult
leleményesség: az egyén korábbi sikeres tapasztalatait felhasználva megfelelő
érzéseket, gondolatokat és viselkedési stratégiákat tudatosít, megtanulja a
problémafókuszú megküzdési módokat és elsajátít különböző érzelemkezelő
technikálat.
Lelki
edzettség: a sikeres stresszkezelés növeli az egyén önbizalmát, küzdőképes
személyiséggé válik, ak nem könnyen tántorítható el, ha akadályok lépnek fel.
Az ilyen személyiség elkötelezettséggel végzi munkáját, a kihívásokat az élet
természetes részeként kezeli.
Optimizmus,
pozitív gondolkodás: az optimista ember belülről irányított, önértékelése
pozitív, jó dolgok bekövetkeztét várja és arra érzékeny, ami azt eredményezi,
hogy bátrabban belekezd egy feladatba.
Koherencia
érzék: képes összefüggéseket megérteni, átérezni személyes élete értelmét. A
magas koherencia érzékkel rendelkező egyének nem áldozatként, hanem hősként, a
kihívásra reagáló harcosként definiálják magukat.
Én-tudatosság,
én-hatékonyság: ön-, és pszichológia ismeretek, melyek felhasználhatóak a saját
érzelmi állapot, indítékok és motívumok elemzésére, az emóciók szocializálására
és társas tájékozódásban.
(Oláh Attila:
Érzelmek, megküzdés és optimális élmény c. könyve alapján)
Napjaink bonyolult stresszhelyzetei
egyre inkább megkövetelik a saját belső által motivált megküzdési technikák
egyre tudatosabb alkalmazását. Azok, akik csakis a tudattalan énvédő
mechanizmusokra támaszkodnak és nem vállalnak teljes felelősséget
viselkedésükért és életük alakulásáért, „ösztönszerű” viselkedésük következtében
jelentősen csökkenthetik lehetőségeiket, sőt szélsőséges esetben a társadalom
szélére sodródhatnak. Hasonlóan rossz hatással lehetnek azok a stresszcsökkentő
módszerek, melyek hosszútávon függőséget okoznak és rombolják az egészséget,
mint pl a dohányzás, alkohol- vagy drogfogyasztás. Ezek elkerülése végett,
saját magunk megismerése és elfogadása feltétlenül szükséges. Egyénenként
vizsgálat alá kellene vennünk életünket, ismétlődő stresszhelyzeteinket,
mégpedig abból a célból, hogy kiderítsük saját alaptermészetünket. Tudnunk
kell, hogy az életünkben előforduló események milyen okokra vezethetőek vissza,
mivel magyarázhatóak a fel-felbukkanó krízisek. Ennek az ismeretnek a hiányában
erőfeszítéseinket akaratlanul is szabotálhatjuk. Pál apotol a Korinthusziakhoz írott első levelében egy helyzet vagy
kiindulópont jó felmérését így fogalmazta meg: „én tehát úgy futok, mint aki
előtt nem bizonytalan a cél; úgy öklözök, mint aki nem a levegőbe vág”.
Önismeret hiányában könnyen tévútra kerülhetünk és a coping technikák
alkalmazása egy esetleges kudarc forrása lehet („rajtam már a pszichológus sem
tud segíteni”).
A személyiségfejlesztés első lépése az
adott, hozott karakter megismerése és szeretete. Tudnunk kell például, hogy
alapvetően extravertált vagy introvertált beállítottságúak vagyunk, jobb- vagy
balagyféltekés tevékenység van túlsúlyban és mennyire vagyunk érzelmileg
stabilak. A hatékony stresszkezelés érett személyiséget követel, ezért annak,
aki sikeresen szeretne szembeszállni napjaink kihívásaival, ismernie kell, hogy
az ő esetében az élete melyik szakaszában történt sikertelen kríziskezelés áll
az érett személyiség kialakulásának az útjába. Ezek a „blokkpontok”
megtalálhatóak és oldhatóak hipnózis, korregressziós és kineziológiai
technikákkal. A személyiségfejlődés során nem az a cél, hogy valaki mások
legyünk, hanem, hogy merjünk azok lenni, akik vagyunk. Merjünk szembenézni önmagunkkal
és megszabadulni saját (legtöbbször nem is saját, hanem mások által ránk
kényszerített) belső elvárásainktól, melyek sokkal jobban felemészthetik
energiánkat, mint maguk a kívülről jövő problémák. A helyes önismeret tehát,
mint egy önmagunk megnyitásához való kulcs megoldhatja a gondjaink felét,
hiszen a probléma az, amit mi annak tartunk.
Az élet néha produkál olyan helyzeteket,
amelyekben valaki teljesen elveszettnek, reménytelennek érezheti magát.
Időnként felül kell vizsgálni az értékrendünket, az élet értelmébe vetett
hitünket és a társadalmi anómiás folyamatok ellenére is meg kell próbálni egy
pozitív jövőkép kialakítását. Az a hit, hogy egy személy befolyással lehet egy
stresszhelyzetre, már eleve kedvező pszichológiai következményekkel járhat. Ha
a nehéz helyzetekből tanulni akarunk és meg akarjuk érteni a nekünk szóló
üzenetet, akkor a legfenyegetőbb stresszor felett is képesek vagyunk uralkodni.
Magas koherenciaérzés és reményteli hozzáállás szintén olyan tulajdonságok, melyek
elsajátíthatóak. Ezek segítségével személyes célokat tűzhetünk ki, melyek
irányába elindulhatunk és ha már tudjuk, hogy honnan, hová akarunk jutni, akkor
sokkal könnyebben és természetesebben jönnek az eszközök is, vagyis maguk a
megküzdési stratégiák.
A
vérmérséklettel ellentétben, ami mindenkinél születésétől fogva adva van, a
személyiség általános beállítódásán (optimista-pesszimista) lehet változtatni.
A nevelés során beépített hibás sémák, belső utak keresésével átkeretezhetőek
(reframing), mintegy átírhatóak a rosszul futó programokat. A
neurolingvisztikus programozás (NLP) módszere a képzelet és a pozitív
megerősítések erejét használja fel ehhez. A tudatalatti képekben gondolkodik és
nincs humorérzéke, vagyis ha egy pozitív végkimenetelt szeretnénk elérni azt
pozitívan kell megfogalmazni. A fantáziában átélt érzések és a valóság között a
tudatalatti nem tud különbséget tenni, ezért mint egy ’parancsot’ teljesíteni
fogja. A kívánt eredmény elérésében segít, ha az „úgysem fog sikerülni” vagy
„én ezt nem tudom” kifejezéseket egy pozitív attitűddel váltjuk fel, mint pl:
„menni fog”; „egészséges vagyok és az is maradok”. A gondolataink és szavaink
megfelelő gyakorlással megfegyelmezhetőek és a kívánt hatás elérésének
érdekében helyes mederbe terelhetőek.
A helyes megküzdési technikák
alkalmazása pozitív módon hat vissza az egyéniségre. De ami az egyiknek helyes,
az a másiknak esetleg egyenesen káros. Például, ha egy melankóliára hajlamos,
érzelmileg instabil személyiség egy érzelemfókuszú, esetleg önbüntetéssel
párosuló coping technikát alkalmaz, az az ő személyére nézve talán nem
egészséges, ha túlságosan belemerül az, általában negatív, érzéseibe. Talán
hasznosabb lenne pl emóció kiürítést alkalmaznia, amiben megszabadulhat a
felgyülemlő érzésektől pl valami sporttevékenységben vagy valamilyen művészeti
formában kifejezve azokat.
Legjobb erőfeszítéseink ellenére is előfordulhat,
hogy a dolgok nem mindig mennek úgy, ahogyan elképzeltük őket. Az a képesség,
hogy az eddigiektől eltérő, szempontból szemléljük a velünk történő eseményeket
(reframing) és nem vesszük magunkat túlságosan komolyan, csodákat művelhet. A
derű, a nevetés és a humorérzék kifejlesztése valódi balszamként hathat a
stressz elleni kűzdelemben. Az öröm nem könnyen hagyja el a tulajdonosát, még
súlyos helyzetekből is nagyobb eséllyel állhat talpra egy derűs személyiség.
Ehhez azonban fontos lemerülni a mélységeinkbe, meditációs, relaxációs és
autogén tréning technikákat alkalmazva, bevonva a jobb agyféltekét, hogy az
öröm egy valódi belső állapot legyen, ne csupán elménk játéka, ami csak
egyfajta maszkot húz belső nyomorúságunk fölé. Az igazán boldog ember mások
nevetségessé tétele helyett önmagán tud szívből nevetni.
7. Befejezés
Összegezve tehát a stressznek való ellenállás
győzteseinek jellemzőit, megállapíthatjuk: ha elkötelezettek vagyunk, ha felelősséget
vállalunk önmagunk iránt, ha a feszültségeket kihívásokként tudjuk megélni, ha úgy
érezzük, hogy képesek vagyunk ellenőrzésünk alatt tartani életünk eseményeit, ha
aktív önsegélyező lépéseket teszünk a helyzet orvoslására, akkor az „ellenálló”,
győzelemre esélyes személyiségek közé sorolhatjuk magunkat.
Felhasznált irodalom
Oláh Attila:
Érzelmek, megkűzdés és optimális élmény
(2006, Trefort kiadó)
Dr Bagdy Emőke:
Pszichofitness: kacagás – kocogás –
lazítás (1997, Animula kiadó)
Biblia,
Korinthusziakhoz írott első levél 9.
fejezet 26. verse (2010, Magyarországi Református Egyház Kálvin János
kiadója)
Mirnics Zsuzsanna:
A személyiség építőkövei 37.o. : http://mek.niif.hu/04800/04808/04808.pdf
Wikipédia: Személyiség http://hu.wikipedia.org/wiki/Szem%C3%A9lyis%C3%A9g
Most kaptam az értékelést: ez a dolgozatom 5-ös lett (ezt nem dicsekvésből írom, csak azért, hogy ezek szerint nem írtam akkora blődségeket...)
VálaszTörlésGratula!
Törlés:) ügyi vagy!
VálaszTörlésKedves "karalábé" !
VálaszTörlésSzeptember közepén találtam a "jehovatanui.blog.hu" oldalra.
A téma régebben nem érdekelt, de azóta - közvetve - érintett vagyok.
Mióta rátaláltam a kommentjeidre és egyéb írásaidra, azóta - szinte - csak ezeket olvasgatom.
Lenyűgöző dolgokat írsz. Gratulálok.
Az se baj, hogy nem szereted a gépészmérnököket:-)))
Üdv. nincsem
Kedves Nincsem!
TörlésÖrülök, hogy tetszenek hozzászólásaim. Csak a tapasztalataimat írom le, amiket átéltem a gyülekezetben. Néha valóban keményebben szólok fel dolgokban, de nem célom senkit sem megbántani. Miből gondolod, hogy nem szeretem a gépészmérnököket?
Sajnálom, hogy érintve vagy a blogokon feltüntetett témákban, ez sajnos nem jó, de minden helyzetből tanulhatunk.
Üdv
extravertált helyesen: extrovertált
VálaszTörlésJogos! Köszönöm a javítást!
Törlésaz bizony extra nem extro
Törlés