Jehova
Tanúi Magyarországon, 1989-2016 (Fazekas Csaba)
Számomra ez a legizgalmasabb rész, mert
személyes tapasztalatom a Magyarországi Jehova Tanúi Egyház mindennapi életében
jórészt ebbe az időszakba esik. A csoport a rendszerváltás után nyert szabadságát,
missziós tevékenységre és a nemzetközi mozgalom ideológiai és vallásgyakorlati
elemeinek harmonizálására használta, mely törvényszerűen az üldözöttségben
megedzett emberi képességek – ezzel együtt a csoport vonzerejének – elvesztését
eredményezte. A 90-es évek gyors növekedése még kitartott valameddig a 2000-es
években is, de azóta megállapodott, sőt negatív irányba fordult. Ami a
számoknál fontosabb, az a gyülekezetek belső élete, a pásztorolás módszerei és
a tagok lelki állapota lenne, de erről a témáról nem, illetve csak nagyon kevés
információ tárul fel ebben a fejezetben.
Annál részletesebb tárgyalja a fejezet a
Németh Géza-féle hisztérikus szektakampányt, mely a 90-es években törvényi
korlátozásokat is elért, jóllehet a vádak egy része vallási ideológiai
különbségeken, vagy olyan szülők tapasztalatain alapult, akiknek gyermekei
szektákba kerültek[1],
mely szempontok – bár valósak ugyan – mégis csak egy nézőpontból közelítik meg
a szektakérdést, melyre törvényt alapozni nem lehet, anélkül hogy az ne lenne
kirekesztő, vagy diszkrimináló. A Jehova Tanúinak mindez nyilvánosságot és
további mártíromságot hozott[2]. Nyilván érdekes kutatási
terület lenne a modern viktimológia számára annak vizsgálata, hogy a Jehova
Tanúi érdekében, akik bármely rendszerben a hatalommal való visszaélés,
félreértések, befeketítések, rosszindulat és emberi jogok megsértésének
áldozataivá válnak, milyen komlex megközelítés lenne eredményes ezen ismétlődő,
és sok szenvedést okozó problémáik megszüntetése céljából.
A szektákhoz hasonlóan destruktív
szektakampány részleteit a fejezet oldalakon keresztül fejti ki – amit érdekes
olvasmánynak találtam -, ugyanakkor nem említi meg az Európa Tanács
Közgyülésének 1999-es javaslatát, mely szerint “ahol az szükséges, ösztönözzék
a vallási, ezoterikus vagy spirituális csoportok áldozatait vagy azok
családjait segítő társadalmi szervezetek létrehozását, különösen a kelet- vagy
közép-európai országokba”[3].
A vallási mozgalmakról jelentést tevő
Hegyi Gyula szocialista politikus, témával kapcsolatos gondolatait és érdemes
lett volna megemlíteni, amelyben a szekták dilemmájával kapcsolatos társadalmi
közbelépést sürgeti[4].
Elképzelhető, hogy az ún. szellemi manipuláció vagy illetéktelen befolyás[5] büntetőtörvénybe emelése
kényesen érintené nem csupán a szektáknak tekintett kisegyházakat, hanem
történelmieket is. De hogyan derülhet fény bármely egyház esetében a „hittel
kapcsolatos visszaélésekre”, ha nem léteznek olyan társadalmi szervezetek,
melyek a szekták károsultjaival professzionálisan foglalkoznának? Ennek
hiányában igazán kevés annak esélye, hogy felszínre jöjjön bármilyen ’olyan
tény, ami alátámasztaná a képtelen szektavádakat’, mint ahogy jogi vagy
bűntetőeljárás sem indulhat egy vallási közösség ellen, ha a tett, amivel
vádolni lehetne őket nem büntethető. Aki érvként használja fel a szekták elleni büntetőeljárások hiányát a
szekták ártatlanságára[6], az nincs tisztában a mai
magyar jogi környezet és áldozatvédelem realitásaival az erőszak áldozatait
illetően, ahogy azzal sem, hogy nemzetközi viszonylatban több jogi eljárás is
indult olyan gyermekmolesztálásos esetek miatt, melyek kifejezetten a Jehova
Tanúi belső szabályozása következtében történtek meg, és ezek közül jónéhány sikerrel
is végződött[7].
Ha a Jehova Tanúi azzal érvelnek, hogy nem indult ellenük jogi vagy
büntetőeljárás, és ezért az ellenük felhozott vádak alaptalanok, akkor vajon azok a vádak is alaptalanok voltak,
amelyeket ők hoztak fel kínzóik és fogvatartóik ellen, csak azért, mert a
bepanaszolt őrök körében felelősséget nem állapítottak meg, sőt a tagok
természetére hivatkozva vallomásaikat nem vették figyelembe, így „azok nem
szolgálhattak bizonyítékul a gyanusítottak bűnösségére nézve”[8]? Vagy a két eset nem esik
azonos megítélés alá?
A szekták társadalmi kártékonysága/hasznossága
azért ad lehetőséget végtelen vitáknak, mert magukat az áldozatokat nem kérdezi
meg senki, sőt az sem teljesen egyértelmű, hogy ki tekinthető áldozatnak ezen a
területen. Az író a 274. oldalon taglalja a történetírás módszertanát, melyek
között meg sem említi a volt tagok nézőpontját, akik egyszerre láthatnak bele
mindkét világba, és tárhatnak fel olyan dolgokat, melyeket a kutatók elől a
csoport elrejt, vagy olyan történések hátterére vethetnek fényt, melyeket a
külső szemlélő nem láthat. Ezt az egyenlőtlen megközelítést támasztja alá az,
amikor a 260. oldalon található történeteket „életrajzoknak” nevezik és kettőt
is terjedelmesen közre adnak, míg a kizárt tagok írásait „kilépés és
meghasonlás történeteknek” címkézik, és természetesen ezekből egyet sem
közölnek[9]. Pedig mindkettő a Jehova
Tanúi csoport tevékenységének eredménye, mely olyan emberek életét mutatják be,
akik ’nyíltan szembefordultak egykori vallásukkal’. A könyv egyik legnagyobb
hibája, hogy erkölcsi állást foglal és elkötelezi magát a Jehova Tanúi mellett,
amivel megszegi a pártatlanság és kívülállóság kritiriumát. Ha a 42. oldalon
említett Kis Pap Jánosnak nehézségei támadtak az egyházából való kilépéssel,
amiért kitagadta őt a családja – és ez arról az egyházról állít ki bizonyítványt,
ugyanakkor a férfi saját hitére és bátorságára utal -, akkor Német Gábor
története is ugyanolyan értékű, csak ő a Jehova Tanúi egyházban élt át hasonló élményeket,
az ő családja is kitagadta őt, mégpedig kifejezetten a Jehova Tanúi
tanításainak köszönhetően.
A családcentrikusság és a szexuális
erkölcs témaköreiben a könyv szerzője a Jehova Tanúi által kívánt idealizált
állapotot, mint valóságot mutatja be. A Biblia fundamentalista értelmezése nem
teszi lehetővé a szexuális erkölcsösséget, sem a Jehova Tanúinál, sem más
hasonló csoportok esetében, sőt szexuális problémákat okoz. A válások és
konfliktusok oka a Tanúk között nem csupán ideológia különbségből fakadhat,
ahogyan arra a 342.oldalon utalás történik. Ez a feltételezés durva
leegyszerűsítése egy olyan komplex kapcsolatrendszernek, mint a család. A csoport
belső szabályrendszere, azon kívül, hogy súlyosan beleavatkozik a tagok
legbelső magánügyeibe, kedvező körülményeket biztosít a családon belüli erőszak
különböző formáinak, beleértve a gyermekek szexuális molesztálását is. Azt a
tagot, aki érintett ilyenben, és nem hajlandó elfogadni a „teokratikus
vezetést”, kizárják, így a probléma máris kikerül a saját hatáskörükből, és úgy
tesznek, mintha semmi közük nem lett volna ahhoz. Jóllehet az eredeti probléma,
az erőszak, mely sokszor patriarchális felsőbbrendűségből fakad, nem
választható el a Jehova Tanúi hitrendszertől. Az állandó szexuális tiltások
kihangsúlyozása nem az szexuális erkölcsösség irányába viszi el a fiatalokat,
hanem pont ellenkezőleg: a fiatalok egy szexuálisan túlfűtütt közegben nőnek
fel[10], melyben a gyermekek
molesztálása elterjedt és a szervezet által a hatóságok elől eltitkolt, így a predátoroknak
ideális környezetet biztosítanak, melyet a tapasztalatok szerint ki is
használnak. A szexuális erkölcstelenség okait kívülállók csábításában, sátáni
támadásokban, testi gyengeségekben keresik, de sohasem a saját tanaik erkölcsi
tarthatatlanságában. A tagoknak súlyos árat kell fizetniük azért, hogy a
csoport fenntarthassa az „erkölcsi tisztaság” imázsát, mivel a valóság és az
elképzelés közötti szakadékot az általuk „erkölcstelennek” ítélt emberek
lejáratásával, megbélyegzésével hidalják át. Saját kiadványukban is elismerik,
hogy „Isten népe között a kiközösítések leggyakoribb oka az [szexuális]
erkölcstelenség”[11],
vagyis ez egy elég súlyos problémát jelent, amivel nem tudnak mit kezdeni,
ezért inkább kirekesztik, megbélyegzik az érintetteket. A családi béke pedig
csak ideológiai alapon lehetséges, vagyis a problémák okaként annak a
személynek a viselkedését jelölik meg, aki még vagy már nem tagja a csoportnak.
Ez a lebutított „családterápia” sokak életében okozott már súlyos konfliktusokat,
így a Jehova Tanúi családi értékrendszere elég szubjektív – vagyis a saját
maguk - szempontjai alapján ítélhető csak pozitívnak, a társadalom számára
hasznosnak. A valóságban ennek pont az ellenkezőjéről beszélhetünk, ami talán
az érintettek – szexuálisan molesztált vagy ilyen esetet felhozó személyek,
családon belül bántalmazottak stb – bevonásával, további kutatásoknak adhat
teret.
A családok ideológia alapon történő
szétválasztása a Jehova Tanúi alaphitrendszerének része, hiszen nem állhatnak
szóba kizárt családtaggal. Az utóbbi időkben megszaporodtak és egyre
szigorodtak és konkrétabbá váltak a korábban „lelkiismereti” kérdésnek számító
családi kapcsolatokra vonatkozó tanácsok, melyek érzelmi zsarolásra próbálják a
csoportban levő tagokat rávenni annak érdekében, hogy azt ’elvileg szabadon
elhagyó’ családtagjuk visszatérjen oda:
„Most nézzünk egy
példát arra, hogy milyen áldásokkal járhat, ha egy család lojálisan tartja
magát Jehova utasításához, hogy ne ápoljon kapcsolatot a kiközösített
rokonaival. Egy fiatalember több, mint 10 évig volt kiközösítve és ezalatt
édesapja, édesanyja, és négy testvére „nem keveredett egy társaságba vele”. Bár
idővel megpróbált részt venni a családi tevékenységekben, dícséretes módon a
család összes tagja megingathatatlan volt abban, hogy kerülje a vele való
kapcsolatot. Miután visszafogadták, azt mondta, hogy mindig is hiányzott
neki a családjával való együttlét, főleg esténként, amikor egyedül volt. De
elismerte, hogy ha a családja csak egy kicsit is tartja vele a kapcsolatot, az
már csillapította volna hiányérzetét. Mivel a családtagok még a
legcsekélyebb mértékben sem kommunikáltak vele, egyebek közt az égető vágy,
hogy velük lehessen, indította arra, hogy helyreállítsa a kapcsolatát
Jehovával. Ez jusson eszünkbe, amikor kisértést érzünk arra, hogy megszegjük
Istennek azt a parancsát, hogy ne ápoljunk kapcsolatot kiközösített
rokonainkkal”[12]
(kiemelések
tőlem)
Ez a tanács bizony nem úgy tűnik, mint
ami elő akarná segíteni a családon belüli kommunikációt a problémák rendezése
céljából. Inkább úgy hangzik, mint egy olyan csoport manipulatív tana, mely úgy
akarja meglévő tagjait az ideológia keretein belül tartani, hogy megbünteti a
kilépőket, mégpedig a lehető legkegyetlenebb módszerrel: elválasztja őket
családtagjaiktól. Az újonnan megtérőket nem választják el családtagjaitól
addig, amíg a többi családtagban potenciális megtérőt látnak. Ez a nyitottság
csak addig tart, amíg a rokonok tolerálják a tagok hitét, vagyis nem próbálják
meg őket lebeszélni, vagy felvilágosító anyagokkal ellátni a csoport valódi
céljával kapcsolatosan. Ekkor a tagnak esetleg döntenie kell, hogy a fizikai
családját vagy a „szellemi családját” választja, jóllehet ezzel kapcsolatos
szabályok nincsenek annyira egyértelműen írásban rögzítve, mint a kizárt
családtagokkal történő közösségmegvonás, attól a hatásuk még lehet éppen olyan
romboló. A Jehova Tanúi – saját bevallásuk szerint is - mindent az
evangéliumnak rendelnek alá, így család intézményét is csak addig tekintik
szentnek, amíg az új tagok megnyerésére ad alkalmat. Összességében ezért túlzó
kijelentésnek gondolom, hogy a Tanúk vallási tanításai kifejezetten a családok, így a társadalom, javát szolgálnák.
A „családromboló” vádak, nem teljesen alaptalanok – ha nem is olyan formában
igazak a Tanúkra, amilyen formában ezt a szektakampányok felhozták -, és nem
csak elfogultság és előítéletek miatt alakultak ki.
Mindenképpen pozitívumként emelném ki a
fejezetből azt, hogy legalább futólag érint néhány gondolatot az egyházon belül
más nézeteket valló hívőkkel, illetve a volt tagokkal szembeni intoleranciáról[13]. Bár ennek a területnek
még sok feltárandó része van, de mivel maguk a Jehova Tanúi abszolút semmit konkrétumot
nem írnak a korábbi tagokról[14], így már az is
előrehaladásnak tekinthető, hogy a könyv megemlíti Raymond Franz nevét,
könyveinek címét és kizárásának okát[15], és – bár diszkrimináló
jelzők kiséretében - néhány kizárt személy[16] által írott írást és
magyar nyelvű blogot[17]. Szintén említés történt
az egyik blogtulajdonos által szervezett tüntetésre[18], megemlítésre került a
jwfacts.com[19]
weboldal is, és Szalai András Jehova és a
szervezet című könyve is[20],mely sok Tanú számára
segített tisztázni néhány érthetetlen pontot a saját vallásszervezetük
tanításaival és történelmével kapcsolatban.
A
katonai és polgári szolgálat és a vérkérdés elutasítás körüli kérdéskörrel
kapcsolatban a lelkiismereti szabadság és a szabad döntés Jehova Tanúi szerinti,
már korábban kifejtett, kétválasztásos értelmezésére utalnék. Mindkét területen
a meghatározó mérték a szervezet aktuális útmutatása, melyet a szükségnek
megfelelően időközönként megváltoztattak/megváltoztatnak, ahogyan a bulgáriai
eset is mutatja[21].
A Tanúk végül mégis csak elfogadták a polgári szolgálatot Magyarországon
1996-tól, jóllehet addig annak megtagadása ’szilárd bibliai alapokon hozott
saját lelkiismereti döntés’ alapján került elutasításra. Mikor a szervezet más
irányt mutatott, akkor ezek már kevésbé kaptak hangsúlyt, és akkor hirtelen a
tagok lelkiismerete is más irányt vett. Ez inkább manipulációnak tűnik, hatalmi
játék mások életével és érzelmi zsarolás arra az esetre, ha még sem
engedelmeskednének (ugyanis akkor kiközösítésre kerül sor, a már ismert
következményekkel). Ha pedig tényleg tiszteletben tartják mások lelkiismeretét,
egyéni autonómiáját és nem akarják az egyéneket saját döntésük felelősségétől
megfosztani, akkor nem próbálnak meg befolyásolni másokat a halálos ágyukon
vagy véradó napokon. Abban nem vagyok biztos, hogy nem fordult elő egyetlen
haláleset vagy károsodás sem a vér elutasítása miatt[22] hazánkban, de ebben a
témában nem vagyok illetékes. Ez amúgy sem tekinthető elfogadható érvnek, mert
világviszonylatban történtek ilyen esetek. A gyermekek továbbra is ki vannak
szolgáltatva szüleik meggyőződésének, ahogyan a könyv is elismeri a 396.
oldalon. Azokat a tagokat, akik a hitükhöz ragaszkodva szabadságvesztést, vagy
akár életük feladását is vállalták, egyfajta hősöknek is lehetne tekinteni,
viszont arról, hogy hogyan érezhetnek/vagy éreznének annak a szervezetnek a
nevezett kérdésekben történő arculatváltásai felől, mely megszabta nekik a
’lelkiismeretük szabadságának irányát’, nem tudnám megmondani, mert én magam
ebben érintve nem voltam. Azt tudom, hogy milyen érzés elárultnak,
elhagyatottnak lenni és a szervezeti kettős mérce és beszéd (a promóciós,
kifele irányuló és a saját tagok felé történő) hatásait testközelből
megtapasztalni, így személy szerint annyit mondhatok, hogy sajnálom ezeket az
embereket, és együtt tudok velük érezni, különösen ha esetleg az azóta eltelt
időben valahogy sikerült indoktrinált állapotukból kikerülni, melynek
következtében felfogják és valóban át is érzik, hogy az amit ők vallásos
meggyőződésüknek hittek, a valóságban szellemi erőszak volt. Nem vitatom, hogy
egyesek esetében talán ténylegesen a saját lelkiismeretük és szabad választásuk
állhat, ez esetben az csakis rájuk tartozik hogyan döntenek az életük felől. Sajnos
egy mélyen indoktrinált egyén nem feltétlenül érzi tettének súlyát. Az meg egy
másik kérdés, hogy mennyire tekinthető ízléses dolognak az íly módon érzelmileg
manipulált, sőt megzsarolt emberek által hozott áldozatokkal büszkélkedni, sőt
bizonyos értelemben nyerészkedni.
A szociális érzékenységet szemléltetni
kívánó katasztrófák esetén nyújtott segítség, vagy közterek takarítása
elsődlegesen promóciós céllal történik és a csoporttal szembeni ellenségeskedés
csökkentése céljából, hogy „próbálják cáfolni az érzéketlenségükkel kapcsolatos
vádakat”[23].
Sajnos ezek a kirakattevékenységek nem a helyzet megértéséből, emberi
együttérzésből vagy a felmerülő szükségre történő adekvát reakció okán
történnek, és nem is tapasztalja ezt minden tag, mint ahogyan annak a székely
falunak a cigány Tanú lakosai sem, akiknek lakóhelyeit 2005-ben árvíz súlytotta.
Kinda István tanulmánya szerint[24] a Jehova Tanúi Egyház
tagjai körében történő rászorulókról való gondoskodás mértéke nem haladja meg a
más vallásos csoportok empatikus segítőkészségét. Mind a református egyház,
mind a Jehova Tanúi vallás szemet hunyt a több tíz családot érintő katasztrófa
fölött.
Hiányoltam a a könyvből a szociális
gondoskodással kapcsolatban annak megemlítését, hogy a gyülekezeti élettel
összefüggő egyéni életvezetés problémákra milyen lelki tanácsadás, vagy
kríziskezelés létezik a Tanúk között. A Jehova Tanúi Egyházban a lelkigondozási
feladatokat végzők olyan laikusok, akik saját egyházuk iskoláit végzik el, mely
nem tartalmaz szociális és pszichológiai alapfogalmakról szóló modulokat. Így
az emberi krízisek kezelése sajátos értelmezés szerint történik[25], és leginkább szervezeti
útmutatókon, illetve némely esetben emberi jószándékon alapul. A vallásosság
lelki aspektusaira, az emberi személyiség felépítésére tanításaik nem térnek
ki, így a laikus segítők sokszor képtelenek megkülönböztetni a segítségre
szorulók gondjait a saját, gyakran kezeletlen[26] problémáiktól, melyek a
tudattalanban elfojtódva a segítségkérőre vetítődnek ki. Ez amellett, hogy akadálya
lehet a hatásos segítségnyújtásnak, de kedvez a bűnbakképzésnek is.
Egy szigorú szabályrendszerrel
rendelkező ideológiai mozgalom rendkívüli vonzóerővel hathat olyan
személyiségekre, akik szerint a vallás gyakorlása egy meghatározott
viselkedésmintára redukálható. A hitbeli kérdések racionalizálódnak, a
lelkiismeret, a belső élet háttérbe szorul[27]. Dr. Süle Ferenc, az OPNI
valláslélektani pszichiátriai osztály vezetője, aki Jehova Tanúi közösség
tagjait is kezelt osztályán. A professzor szerint lélektani szempontból egy
mozgalom akkor nevezhető destruktívnak, ha meggátolja tagjainak szabad
személyiségfejlődését, elválasztja őket valódi önmaguktól[28]. Az elfojtások hatására ún.
árnyékszemélyiség léphet életbe, mely a destrukció irányába sodorhatja az
egyént. A vallásos önteltség, mások vádolása, lebecsülése, akadályozhatja a párbeszédet,
mely azt eredményezi, hogy önreflexióra képtelenekké válhatnak és bármiféle
kritikát hitük támadásának vélhetnek. Egy ilyen légkör sok lelki természetű és
pszichés megbetegedés melegágya lehet. Érdekelt volna hogyan célozzák meg a
Jehova Tanúi ezeket a problémákat és milyen támogatást nyújtanak a köreikben
levő depressziósoknak.
A könyvben a gyermekek
iskolai tapasztalataival foglalkozó rövid fejezetben egyetlen olyan személy
tapasztalata sem kerül megemlítésre, aki gyermekként ténylegesen átélte az
iskolai megpróbáltatásokat[29], mégis kijelenti, hogy „...a
gyakorlatban ez [az ünnepektől, himnuszénekléstől való tartózkodás] jóval
kevésbé okoz konfliktust, mint ahogyan a közvélemény azt gondolja...”. Az már
önmagában felháborító, hogy a Jehova Tanúi a saját gyermekeik jólétét is a
vallási imázsuk támogatására áldozzák, hiszen ez is arról szól, hogy a
’közvélemény mit gondol’, de arra már nem térnek ki, hogy az a személy mit
gondolt, vagy mit érzett, amikor át kellett élnie ezeket az élményeket
kisgyermekként[30]
és hogyan hatott mindez felnőtt életére.
[3] Az
Európa Tanács Parlamenti Közgyűlése 1412-es ajánlás (1999), A szekták illegális
működése (10/V)
[4] „Az Európai
Tanács jelentése, a szakértők jelentése, amelynek alapján ez az anyag készült,
elismeri és kimondja azt, amit a magyar sajtóban még vitatnak...., hogy vannak
visszaélések, vannak a hittel kapcsolatos visszaélések. Léteznek olyan vallási
közösségnek álcázott bűnszövetkezetek - ezt a kifejezést is lehet használni -,
melyek súlyos károkat okoznak embereknek, családoknak és a társadalomnak” (Hegyi Gy. (2000) Európai szemmel a szektákról: az Európai Tanács “A szekták illegális tevékenysége”.... In: Theologiai szemle, 111-115. old.)
[10] A szakdolgozatomban az
egyik interjúalanyom beszéli el gyermekkori élményeit a szexualitással
kapcsolatban, ahogyan azt gyermekként megélte.
[14] Azon kívül, hogy elmebetegeknek bélyegzik őket: „....ezek a
hitehagyottak az ’elméjükben betegek’...(Őrtorony 2011. 7/15. 16 o. 6. bek.)
[19] ez a 110. oldalon
található utalás, a weboldal nagyszerű és alapos angol nyelvű gyűjteménye a Jehova Tanúi kérdéses
doktrínáinak
[21] On June 28, 1994, the Bulgarian Council of Ministers refused to
renew the Watchtower’s registration as a religion. 1. The two main issues
behind this decision were Watchtower doctrine forbidding: 1. Witnesses to
participate in military service, 2. Witnesses and their children to receive
blood transfusions.
(https://www.jwfacts.com/watchtower/bulgaria-blood-transfusions.php)
[23] 388. oldal (Ennél a pontnál óhatatlanul is
felmerülhet a kérdés, hogy ha a Jehova Tanúinak ennyi jót kell tenniük azért,
hogy ’cáfolják a vádakat’, akkor vajon mit követhettek el mások ellen, amit
ezzel a jótékonykodással igyekeznek ledolgozni vagy leplezni?)
[24] Kinda I. (2008) Hívők. Egyház és szekta hatása egy székely falu
cigány lakosságára In: Mediárium:
Kommunikáció - Egyház - Társadalom, 2. évf. 3-4. sz. p 25.
[26] A problémák megoldásában
gyakran halogatás történik, amikor nem értenek egy helyzetet, akkor gyakran azt
a tanácsot kapják, hogy imádkozzanak és ’várjanak Jehovára’, vagyis ne tegyenek
semmit a helyzetben, főleg ne olyasmit, ami a vallásuk keretein kívül esne,
vagy annak határát súrolja (pl pszichoterápia, vagy önképzés), így az egyének
problémái gyakran megoldatlanok maradhatnak.
[27] Vernette, J (2003) Szekták 40.old.: ”A jehovisták tehát
gyakorlatilag szinte sohasem hivatkoznak a lelki életre. Nem ismerik sem a
misztikus kínokat, sem a vallási kételyt....Vallási életüktől idegenek az
érzelmek és a lelkiállapotok...” Természetesen ez nem azt jelenti, hogy
mindenki érzéketlen, azt viszont igen, hogy nem tudják kezelni az érzelmeket,
és leginkább titkolják egymás, de önmaguk elől is. A hívőknek meg kell
tanulniuk elfojtani érzelmeiket, mint a ‘hústest kívánságát’. Főleg a központi
patriarchális hierarchikus rendszerben a nőket hisztérikusnak tekintik, ha
érzelmeiknek mernek hangot adni. Kamarás István 2006-2007-ben folytatott, több
vallás tagjait összehasonlító kutatásában a Jehova Tanúi “erősen kognitív beállítottságukkal” leginkább eltérnek a többiektől. (Kamarás I. (2009) Vallásosság, habitus, ízlés (kutatási
jelentés) 22.old.)
[29] Az
Jehova Tanúi családokban nevelkedő gyermekek iskolában szerzett
tapasztalatairól a Ellopott gyermekkor,
A Jehova Tanúi vallási mozgalom
gyermekekre és ifjúságra gyakorolt hatásai, és a Betekintés a színfalak mögé, szektában nevelkedett fiatal felnőttek
szemén keresztül című dolgozataimban foglalkozok bővebben, melyek 2013-2015
közötti időszakban készült kutatásomra épültek.
AZ EMBERI JOGAIKBAN SÉRTIK A TAGOKAT AZ ISKOLÁZATLAN ŐRTORONY SZERVEZET BIRÓI BIZOTTSÁGRA ,SAJNOS MÉG HAZUGSÁGOT IS KREÁLNAK ÉS KIKÖZÖSITIK ,HOGY EBBŐL TANULJON AZ AKI KITÁRJA A VÉNEK BŰNEIT . főbűnösök köztük maradnak ,kettős mérce . mivel emberi jogot sértenek ami bűncselekmény mivel ez nem vallás elkell itélni a felelős vezetőket a birói bizottságot ,sem istennek sem a Társadalomnak nincs rájuk szűkség ne tegyenek és érzelmileg ne gyilkoljanak le egy embert sem ,miért mondom ezt ,engem is hazug módonkerestek a bibliából ki bűnt úgyanezt az unoka hugunra aki érzelmileg nemtudta elviselni ,beleis halt .aJOGOT EMELJÉK TÖRVÉNYERŐRE ÉS LMEGKELL AZ ELJÁRÁSUKATSZÜNTETNI .A NÉVSOR NÁLAM VAN .
VálaszTörlésSajnálom, ami történt az unokahúgával. Ha gondolja, írjon nekem a jobb oldalon található kapcsolati űrlapon keresztül, vagy a torcsil@gmail.com emailcímre.
Törlés