Összegzés
Összességében
a könyv vegyes érzelmeket, gondolatokat keltett bennem. Jól ábrázolja a Jehova
Tanúi azon képességét, ahogyan bármilyen körülményt javukra tudtak fordítani és
fel tudtak használni hitrendszerük érdekében. Hol a
diktatúrák általi üldözöttséget, melyben üldözött vallásos kisebbségekké, sőt
mártírokká váltak, hol a demokráciák által biztosított vallási szabadságot ,
mely törvényesítette szervezetüket, anyagi gyarapodáshoz vezetett és
üldözöttségük, mártíromságuk elismerése újabb ajtókat nyithat meg vallási
küldetésük előtt. Figyelemreméltó az a mód, ahogyan vitorlájukba fogják ezeket
a körülmények adta lehetőségeket, bár érdemes megjegyezni, hogy igazából a
nyomorúságos körülmények átéléséből származó tapasztalatot nem sikerült a
krisztusi gondolkodás szintjére emelniük (’amit szeretnétek, hogy veletek
tegyenek, ti is azt tegyétek másokkal’), mivel ők maguk is diszkriminálják
vallásos ellenfeleiket, kiváltképpen volt tagjaikat, tehát nem tanultak
empátiát saját meghurcoltatásukból. De a vallásszabadság által biztosított
törvényességet sem tudták a közösségük emberi, lelki építésére fordítani, mivel
a gyülekezetek légköre inkább hátrányára változott 1989 után, amit egyik
szóvivő, Jankovics Tibor is elismert egy 2016-os interjúban[1].
A könyv
kétségtelenül hozzájárul ahhoz a illúzióhoz, melyet a Tanúk a saját egyházuk
prosperitásáról igyekeznek fenntartani, a dinamikus növekedést, szervezettséget
és hatékonyságot[2]
illetően, bár ez leginkább az építkezések, ingatlanberuházások, nyomtatás és
irodalomellátás területére lenne érvényes. Sajnálatos tény, hogy az imázs fenntartása
érdekében, az ideáknak való megfelelés túlzott buzgalmában a Tanúk hajlamosak a
valóságtól eltávolodni, így kénytelenek megváltoztatni annak egyes részleteit,
amiben ez a könyv is segítségükre volt.
Nőként úgy
találtam, hogy a könyvben inkább a maszkulin témák dominálnak mint, pl
fegyveres szolgálat megtagadása, fegyvernélküli és polgári szolgálat, vezetők
üldözése, médiaképviselet, jogi küzdelmek, gyülekezetek szervezése, építkezés,
ingatlanvásárlás, statisztikák stb. A nőket jobban érintő területekről, mint
pl a gyermeknevelésről, vallásos szolgálat minőségéről (melynek oroszlánrészét
nők végzik), pásztorkodás minőségéről (a gyülekezet tagságának nagyobb része
nő, és őket csak és kizárólag férfi felvigyázók pásztorolhatják, még a
legkényesebb témákban is), családon belüli erőszakról, gyermekek szexuális
molesztálásáról, pszichoszomatikus betegségekről, érzelmi és lelki problémákról,
depresszióról stb. kevesebbet vagy semmit nem lehet olvasni. Ez az
egyenlőtlenség bár súlyosan és hátrányosan diszkrimináló a nőkre nézve, mégis a
Jehova Tanúi szemléletmódját tükrözi vissza a prioritások tekintetében.
A
Jehova Tanúi ellen irányuló folyamatos szektakampányokra és „szektázó” cikkekre
– ’melyeket rendkívül sértőnek találnak rájuk nézve’[3] – korunknak megfelelő
adekvát választ még nem sikerült találniuk[4]. Sokat segítene, ha jogi
küzdelmek mellett, vagy netán azok helyett, megismernék a szektás csoportok
jellemzőit és elhagynák azokat a vonásokat (manipuláció, illetéktelen befolyás
stb.), melyeket felfedezni vélnek tanításaikban vagy gyakorlatukban, és melyek
miatt mások jogosan emelnek kifogást ellenük, és ha nem a többi egyház hamis
hittételeinek megcáfolásával vagy annak tévedéseivel foglalnák el magukat,
hanem a saját egyházukban néznének körül. Ehhez persze őszinte szembenézés
szükséges, de én hiszek abban, hogy sokan Jehova Tanúi közül képesek erre. Amíg
szervezeti szinten a problémát rajtuk kívülállónak gondolják, vagyis azt
hiszik, hogy mindig a másik (a kívülállók, az egyházak, a média, a
hitehagyottak stb) túloznak el dolgokat, mutatnak elfogultságot, előítéletekkel
teljesek, kisarkítottan közölnek finoman szólva alá nem támasztott
információkat, uszítóak, riogatóak, elrettentőek stb. addig sajnos ők maguk is
a megoldás helyett a velük kapcsolatos problémának a részesei. Őket mindig
„befeketítik”, „lejáratják” és „rossz színben tüntetik fel”. A velük
kapcsolatos konkrét vádakról csak keveset tudhatunk meg[5], illetve csak eleve a
hamis vádakkal foglalkoznak, melyeket előregyártott válaszokkal hárítanak el vagy mentségeket, kifogásokat keresnek és találnak maguknak. Amíg
a „törvénytisztelő állampolgárságukat”
hangsúlyozzák, ugyanakkor etikátlanul alkalmazott elmekontroll
technikákkal mások életét illetéktelenül befolyásolják, érzelmi zsaroláshoz folyamodnak tagjaikkal és volt tagjaikkal történő bánásmódjukban, addig nem tiltakozhatnak
jogosan a szekta szó ellen, mert pontosan ez az, amit a szekták tesznek.
Bízom
abban, hogy kritikám a téma további megvitatása alapjául szolgál. Ha még sem
így lenne, akkor köszönöm, hogy elolvasták írásomat. Bármilyen észrevételt
szívesen veszek a torcsil@gmail.com
emailcímen.
Üdvözlettel:
Török
Csilla Budapest,
2017. július 17.
[1] 485.
lábjegyzet „Ami a melegét adta, az a kis csoport, az egymásrautaltság, az, hogy
vállaljuk akkor is, ha hátrányunk van, ez megszűnt”
[5] nem biztos, hogy minden vád alaptalan, pl nem esett szó az ausztrál
bizottság kivizsgálásáról, melyben több szervezetnél, többek között Jehova
Tanúinál is komoly visszaéléseket találtak a gyermekek védelmére vonatkozóan
(Case Study 29, 54 foglalkozik a Tanúkkal) http://www.childabuseroyalcommission.gov.au/public-hearings/case-studies
Nagyon alapos munkát végeztél Csilla, köszönjük szépen! :) Személyesen is értékesnek tartom a kiegyensúlyozott hangvételt és a szerteágazó témák részletes kifejtését. Bárcsak hasonló formátumú válaszokat kaphatnánk az érintettektől!
VálaszTörlésKöszönöm, én is remélem, hogy pozitív módon álltam a témához, ami persze nem azt jelenti, hogy nem jelentek ki dolgokat, amiket ki kell mondani és néven kell nevezni.
TörlésJavítás:
VálaszTörlésA következő részben félreértés történt részemről:
"De a vallásszabadság által biztosított törvényességet sem tudták a közösségük emberi, lelki építésére fordítani, mivel a gyülekezetek légköre inkább hátrányára változott 1989 után, amit egyik szóvivő, Jankovics Tibor is elismert egy 2016-os interjúban"
és a hivatkozott forrás: "485. lábjegyzet „Ami a melegét adta, az a kis csoport, az egymásrautaltság, az, hogy vállaljuk akkor is, ha hátrányunk van, ez megszűnt”"
A hivatkozott forrásban nem Jankovics szavait idézik, hanem egy korábbi tagét.