merevedett külső formák. vagy bármilyen helytelen függés tartana minket össze, hanem belső meggyőződésből fakadó odaadás. Fontosnak látjuk a személyes szabadságot minden döntésben, és az egyéni képességek kibontakoztatásában. Különböző személyiségként így tudjuk egymást kiegészíteni és megérteni (Mt 18,15-18, 2Kor 6,14-17, 2Tim 2,22., Jel 2,14-16.) Lényeges, hogy mindenki őszinte örömmel és aktívan vegyen részt a közösség alakításában legjobb tudása szerint.”
Mi ezzel a baj?
"Nem mondhatja pedig a szem a kéznek: Nincs rád szükségem; vagy viszont a fej a lábaknak: Nem kelletek nékem." (1Kor 12:21)
Igazából semmi. A Keresztények, másnéven a Holic-csoport vagy "dunaföldvári" szekta elméleti célkitűzéseivel nem volt semmi baj. A valóságban mégis rombadőlt életek, kiszolgáltatott egyének anyagi kizsákmányolása és lelki sérelmek fémjelezték, hogy az ideák világa nem találkozott a valósággal. Tanulság azonban rengeteg és levonható, főleg azok számára - mint mi magunk is - akik egy másik szektának ugyan, de tagjai voltunk.
Megmondom őszintén tanulni lehet és példát lehetne venni az extagoktól, amiért figyelemreméltó őszinteséggel értékelik ki múltjukat. Szerintem érdemes az egész könyvet elolvasni, melynek egy részlete az alábbi linkről elérhető.
A valláskutató "Mit tennél másképp" kérdésére, az extagok ilyen válaszokat adtak:
- több időt hagyni a személyes gondolkodásra, imára
- meggyőződésből cselekedni
- mindig nyíltan kimondani a véleményünket
- jobban harcolni az ellen, amit rossznak ítélünk
- rokonokhoz, ismerősökhöz való viszonyulás
- nagyobb tiszteletben tartani mások szabadságát, másságát
- túlzott kontroll gyakorlása mások élete felett
- egység helyett egyformaság
- a nyitottság deklarálása, elzárkózás a jogos korrekcióktól
- a szentségért folytatott harc keretében túl bagy hangsúly a bűnökön
- az önmegítélés (önkritika) elhanyagolása
- a testi egészség elhanyagolása
- szélsőséges címkézés (gyenge-erős, engedelmes-engedetlen)
- kodependencia, egymástól való függő helyzetek, játszmák
- megfelelni akarás és tetszésvágy
- több teret adni isten vezetésének az egyes keresztény életében
- kegyelem és megváltás hangsúlyozása
- Mivel magyarázható a Keresztények létszámának csökkenése?
Magyarországon valóban csökkent. Szabadon dönthet mindenki.
[Igazából nem feltétlenül kell növekedni egy csoportnak, elvileg. Ez csak akkor gond, ha a gyülekezet maga a növekedést isten áldásával köti össze]
- Mi az oka a kilépéseknek?
Más utat választottak, eljutottak az újra elgondolásig, lecsengett náluk a kezdeti lelkület. Ők változtak, a mi alapelveink maradtak. Harcolni kell mindenkinek: nekik a hitük megtartásáért, nekünk az emberek megtartásáért.
- Mennyire távoztak el az eltávozók?
[Az érdekes, hogy amíg a könyvben a kilépők igen alapos mérleget vontak, addig a vezetők hibáiról nem tudunk semmit. Ez tudjuk mit jelent: általában csak azt a kijelentést, hogy vannak ilyen hibák, vagyis olvasták ezt valahol, hogy ilyen van, de még ennél soha nem jutottak beljebb, hogy pontosan mi is az.]
- Miért nem szerepel a honlapotokon érdemi információ a vallásgyakorlatotokról, szokásaitokról, életmódotokról?
[Kivéve, amikor nem...]
- Mi számít tévtanításnak, ha nincs leírt vagy világosan kimondott tanítás?
[Ezt egyébként nehezményezni lehet a JT-knél is, mivel az ún. lelkiismereti kérdésekben a vezető, vagy éppen hatalmon levő lelkiismerete a döntő, amit aztán "isten vezetéseként" kell elfogadni. Ez lesz az etalon, ehhez mérik a többieket. nyilván senki sem várja el, hogy egy vezető (vagy akárki más) magára erőltessen valamit, amivel ő maga nem ért egyet. Azt viszont aránylag ritkán lehet hallani, hogy ez és ez NEKEM nem elfogadható, vagy ENGEM zavar. Ezzel ugyanis kifejeznénk, hogy azt a dolgot mi nem szeretnénk tenni, de a másik attól még teheti, ebben ő dönt, ugyanakkor ő is felülbírálhatja a döntését, ha akarja, annak terhe nélkül, hogy a "lázadó" bélyegét kéne magán viselnie. Nem, inkább egy mindenáron való egységre, közös véleményre kell jutnia mindenkinek, amire kell találni egy "bibliai" választ. Ez egyrészt megnyomorított emberekhez, másrészt végnélküli teológiai vitatkozásokhoz vezet, ugyanis a "bibliai" válaszra is fog akadni egy ellenválasz, ami éppen olyan "bibliai" lesz.]
- A kizártak véleménye összegezve: "Be kell vallanunk, hogy valóban törvénykezés volt a közösségben. magas érték volt közösségünkben az igazságszeretet, az őszinteség és a szeretet, de ennek ellenére többen hatalomra törtek, és olyanokat is elnyomtak, akik értékhordozók voltak. Sokkal több mindent gondoltunk bűnnek, mint ami valójában bűn." Mit mondanátok erre?
[Vagyis az értékrend attól eltorzult, hogy ellentétbe került a vezetőkkel. Hiszen a vezetők nem kérdeztek rá, hogy például mit tartottak bűnnek, ami nem az volt (ezt a kizártak elég részletesen kielemezték, de ez a vezetőket nem érdekelte. Rögtön megbélyegezték az ellenzőket.]
Az elhagyók között is voltak hatalomra törekvők. Kell idő ahhoz, hogy valami megfogalmazódjon bennünk a másikkal kapcsolatban, ezt nem minden testvérünknek volt türelme kivárni, úgy vélték nem reagálunk rájuk.
[Mondjuk, lehet, kinőtt volna a szakálluk is addigra....de megint: nem említenek konkrétumokat, így az egész mondanivaló a levegőben lóg.]
- Mi történt azokkal, akik valamiben nagyon tehetségesnek mutatkoztak?
- Egy komoly kritika: "Úgy éreztem, nincs elegendő tartalma mindennapos együttlétnek. nem úgy éltük meg azt sem, amiről másoknak beszéltünk a misszióban, főleg a szeretetre és őszinteségre gondolok. Ezt is elmondtam, de nem lett sok eredménye....Az igazi kérdés az volt, hogy szeretetteljes-e a közösség valóban. és az is, hogy azt kellett-e csinálnunk, amit csináltunk?"
- Leülnétek beszélgetni a kizártakkal, kilépettekkel?
- Nem úgy inkább, mint a szamariai asszonnyal?
- Hogyan vélekedtek a volt testvéreitek honlapjairól?
[Mégis hol máshol tárgyalhatnák? A szentség látszatát, és kenetteljes felsőbbrendű magatartást fenntartó elitcsoport tagjaival nem lehet semmiféle gondot vagy problémát megbeszélni, mert a másik fél csakis vesztes lehet. Amikor mégis nyilvános fórumokat vesznek igénybe, akkor tisztességtelennek tartják őket. lehet, hogy magukról beszélnek?]
- Nem találjátok furcsának, hogy a "harc" szó volt a ma este leggyakrabban elhagzott szó tőletek?
Összegzésképpen idézem a szerzőt:
"A "bennmaradt prominensek" válaszai egyfelől felidézik deklarált tanításukat, másfelől nagymértékben visszaigazolják a kilépők és kizártak diagnózisait. Feltünő az egymásról való vélekedés meghökkentő mérető asszimetriája: a prominensek részéről a hárítás, a kilépők és kizártak részéről az "egyrészt-másrészt" gondolkodás. Egy másik feltűnő asszimetria a kirekesztettek árnyalt, elemző, magyarázatkereső attitűdjével szemben a perfekcionista mentalitású "birtokon belüliek" magabiztos apológiája. ...
...Egyik ex-tagjuk kitűnő elemzése (mely rendkívül érzékeny és intelligens, szociológiai és lélektani szempontokat is figyelembevevő elemzés, ugyanakkor evangéliumi szellemű reflekció) sajátos módon egyszerre igazolása és cáfolata annak a pozitív képnek, ami a "Keresztényekről" sokakban - így a szociológusokban is - kialakulhatott, akár a honlapjukon olvasható tanításuk, akár futó személyes találkozások alapján. A bizonyos mértékig zsákutcába kerülő Keresztények számára talán éppen az "érted haragszom, nem ellened" beállítódással jellemezhető ex-testvérek habitusa és gondolkodása jelentheti a kiutat"
Forrás:
Kamarás István: A "Keresztények": egy szekta születése és gyermekbetegésgei
Korábban olvastam Kamarás István tanulmányát.
VálaszTörlésFájdalmas kor,-és kórképe a törvénykező, a többi felekezetben szinte csak a hibát látó közösségeknek.
Köszönöm, hogy Publikáltad!