Hamarosan!

Fehér Margaréta, a vallási csoportok és szekták károsultjainak megsegítését tervezi. Ha úgy érzed, hogy egy vallási szervezet károsultja vagy, akkor kérünk írj a megadott elérhetőségre és felvesszük veled a kapcsolatot.

2013. június 28., péntek

Kegyelmi tőke

A fizikai, szellemi és társadalmi tőke mellett létezik egy ún. kegyelmi tőke is. Ez az a többlet, amit a spiritualitás, transzcendens iránti igény és beállítottság nyújt a társadalomnak.
Egy Kentenich József nevű úr, aki egy katolikus megújulási mozgalmat alapított (schönstatti családmozgalom), már a XX. század első felében azt hangsúlyozta, hogy a mozgalmának a célja a kegyelmi tőke gyarapítása  a társadalomban. Kentenichet a hitleri Németországban koncentrációs táborba küldték, a katolikus egyház pedig Amerikába száműzte. Ennek ellenére (vagy épp ezért), mozgalma megerősödött. 

A magyar honlapon egy bizonyos Tilmann atya az alábbi módon beszél a kegyelmi tőkéről, mely által az elkerülhetetlen szenvedés mintegy értelmet kaphat:

"A fájdalom észlelése a hormonok által történik, amelyek a vérben vannak. A vérben megtalálható adreno-kortikotróp hormon rossz közérzetet idéz elő, tehát a fájdalom gondoskodik arról, hogy a vérben létrejöjjön ez a hormon. Az agyban a hipofízis (az agyalapi mirigy) termeli és szabályozza, és lélektani ingerekre is reagál. Pl. olyan környezetben vagyok, ahol nem érzem jól magam, mert az emberek ott visszautasítanak, vagy állandóan követelnek valamit tőlem, ekkor a hipofízisem vészhelyzetet produkál. A szervezetem kémiai háztartása egy negatív életérzést kódol belém.
Nemcsak rossz közérzet létezik, hanem jó is, ekkor a hipofízis szomatotróp hormont termel.
A Szűzanya kér tőlünk valamit. Ha azt mondom: „Neked ajándékozom magamat, tehetsz velem azt, amit akarsz!”, akkor a szenvedésem és a szentély között kapcsolat jön létre. Azzal, ami fáj nekem, részt vehetek Krisztus keresztjében. „Kiegészítem testemben, ami Krisztus szenvedéseiből hiányzik, testének az egyháznak javára…” (Kol.1,24) Ez a teológiai megfogalmazása annak, amikor azt mondjuk: a Szűzanyának ajándékozzuk szenvedéseinket/magunkat a kegyelmi tőkébe. Ez a kegyelem síkján lévő folyamat.
Ezáltal olyan légkör alakul ki, amely érezhető, ez a nagyszívűség légköre. Így a szenvedésünk értelmet nyer, segíthetünk vele, a lelkünknek erőt ad, és tudományosan nézve a testünkben szomatotrop hormon termelődik, amely csökkenti a fájdalmat, örömet ad. A lelki nyugalomnak is van gyógyító ereje."

Tilmann atya további tanácsai az alábbi linkről elérhető. Nekem tetszettek az írásai, olyan, mintha az FK könyv (emberibb) változata lenne.


Kopp Mária egy, a vallásosságra és annak gyakorlására is kiterjedő országos felmérésében a vallásgyakorlás, a vallásosság és az egészség közötti összefüggésre kereste a választ. Eredményeiből kitűnik, hogy az 1995 és 2002 közötti időszak végére kevesebb ember tekintette magát hívőnek, jóllehet azok száma, akik a maguk módján kívánják gyakorloni a vallást jelentősen nőtt. Nyilvánvalóan a "hívőség", vagy "hívőnek lenni" fogalmak átalakulóban vannak. Attól függ, ki mit ért azalatt.

A kutatás azonban egy érdekes ellentmondásra is rámutatott. A vallásgyakorlást ugyan nem találták egészségre károsnak, ugyanakkor a depressziós és a szorongásos tünetegyüttes jelentősen gyakoribb azoknál, akiknek mindennapi életében fontos a vallás. 
Ez arra enged következtetni egyrészt, hogy a lelkileg sérülékenyebb emberekközül többen érzik a vallásosság szükségességét, másrészt ezek az emberek érzékenyebbek, melynek következtében gyakrabban élnek át krónikus stresszhelyzetet a versengő társadalomban. 

Így ha léteznek is olyan lelkiismeretlen emberek, akik a vallás leple alatt kihasználják mások jóhiszeműségét (pl a szekták vezetői), a vallásos emberek egyénileg sokat tehetnek azért, hogy csökkentsék a negatív hatásokat. Ha nehézségeiket a vallás nézőpontjából tekintik, akkor úgy érezhetik, hogy a "megpróbáltatások" értük vannak, melyekből jobb emberként kerülhetnek ki, sőt még bepillantást nyerhetek a másik nézőpontjába is. Kopp Mária ezt ún. kognitív áthangolásnak vagy átsrukturálásnak nevezi, ami egyfajta megküzdési mechanizmus.

A felmérés nem az egyes vallási csoportok hatásait vizsgálta és értékelte pozitívnak (nos, nem vagyok abban biztos, hogy mindegyikük sikeresen átmenne egy ilyen vizsgálaton.....), hanem a vallás adott egyénre gyakorolt hatását, az egyéni megélés szempontjából. 

Forrás: Kopp Mária - Strabski Árpád: Vallásosság és lelki egészség, Távlatok 2003/1 8-17. oldal

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése