Stanley Milgram 1960-63 között folytatta kísérleteit a Yale egyetemen. Kb
ugyanebben az időben zajlott az egyik náci főbűnös pere, Adolf Eichmann-é (aki
a magyarországi zsidók deportálásáért is felelős volt többek között), akit a
Moszad emberei Argentínában fogtak el, ahol egy egyszerű ’hétköznapi’
családapaként élte életét Ricardo Klement álnéven a Mercedes-Benz
alkalmazottjaként.
Már a háborús bűnöket számon kérő nürnbergi perekben is gyakori védekezés
volt , hogy „parancsra tettem”. Ezt az érvet természetesen egy demokráciában
szocializálódott amerikai ilyen súlyú bűnökkel kapcsolatban nem tudja elfogadni.
A Németországban 1933 és 45 között fennálló rendszer a tömegek engedelmességére
épült, ami összekapcsolta a cselekvést a
vezetők által meghatározott politikai célokkal és olyan mértékben beívódott az
emberekbe, hogy felülírhatott olyan fontos dolgokat is, mint az általános
erkölcs.
Milgram elsősorban azt a kérdést feszegeti, hogy az egyének meddig mennek
el az engedelmességben egy feltételezett hatalom ’eszközeiként’, egy olyan
helyzetben, amikor egy ártatlan embert kell bántaniuk (vagy olyat tenniük, amit
az ’áldozat’ nem akar és ami ellen tiltakozik is).
A kísérlet leírása
A résztvevőket részben újsághirdetésben toborozták, részben direkt megkeresések révén, abból a célból, hogy az vizsgált minta kiegyenlítettnek legyen tekinthető életkor, képzettség és egyéb szempontokból.
Ez újabb kérdést vet fel: hogyan viselkedik valaki, ha egy legitim személy egy harmadik, ismeretlen személy elleni lépésre készteti?
A kísérlet leírása
A résztvevőket részben újsághirdetésben toborozták, részben direkt megkeresések révén, abból a célból, hogy az vizsgált minta kiegyenlítettnek legyen tekinthető életkor, képzettség és egyéb szempontokból.
A kiválasztottak széles osztályhátterű férfiakból tevődtek össze, mint
pl postai hivatalnokok, kereskedők, fizikai dolgozók, tanárok, mérnökök és
professzorok. A tesztben három személy vett részt egyszerre. Két ember érkezett
a laboratóriumban egyidőben (az egyik egy beépített ember volt). A vizsgálat
vezetője, akinek fellépése szigorú és komoly volt, elmagyarázza a résztvevőknek,
hogy a kisérlet a büntetés tanulásra gyakorolt hatását vizsgálja. A két személy
’bundázott’ sorsolással dönti el, hogy ki alakítja a tanár és ki a tanuló
szerepét (vagyis a kísérlet alanyára mindig a tanár szerep jut). A tanuló
megtanul egy szópárakból álló listát (pl: alma-körte, kutya-macska stb.),
ezután egy székbe ültetik, ahol elektródákat raknak rá. A tanárt átvezetik egy
másik helyiségbe, ahol egy elektromos sokk generátor elé ültetik le, amely
eszközön vízszintesen kb 30 kapcsoló helyezkedik el. Az első 15V-ot mutat, majd
a továbbiakban 15V-onként növekedve egészen 450 voltig emelkedik. A kapcsolók
alatt szöveges címkék is vannak: gyenge, enyhe, erős, nagyon erős, intenzív,
extrém erős, veszélyes, veszélyes – súlyos sokk, a legutolsó csak XXX. Az
eszköz életszerűen működőnek, hatásosnak tűnik. A kísérleti személy kezdés
előtt egy példasokkot kap, mely egy kellemetlen, enyhén fájdalmas érzéssel jár.
A tanár ezután kikérdezi a diákot. Ha a válasz nem megfelelő,
akkor egyre erősebb áramütésekkel büntet. A tanuló természetesen nem kapott
büntetést, a tanár által működtetett kapcsoló egy magnetofont működtetett, amely
a tanuló életszerű hangvisszajelzéseit játszotta le. Ez a visszacsatolás,
különböző szintű diszkomfortérzetről árulkodhat, mint pl: panasz, kérés, kiáltozás,
agonizáló visítás, agonizálás, míg egy ponton nem ad több életjelet. A kérdés,
hogy meddig engedelmeskedik a tanár a tanuló tiltakozása ellenére? Ez minden
bizonnyal növekvő lelkiismereti konfliktust okoz a vizsgálati személynek, de
vajon meddig viseli ezt el? A vizsgálatvezető összesen négy erősségi színten ad
“parancsot” abban az esetben, ha a kísérleti alany vonakodna engedelmeskedni
vagy ki akarna lépni.
1.
“Kérem, folytassa”
2.
“ A kísérlet megkívánja, hogy folytassa”
3.
“Abszolút lényeges (a tudomány szempontjából
fontos ), hogy folytassa”
4.
“Nincs más választása, muszály, hogy folytassa”
Ez újabb kérdést vet fel: hogyan viselkedik valaki, ha egy legitim személy egy harmadik, ismeretlen személy elleni lépésre készteti?
Elvárt eredmények
Egy 110 emberből, jórészt szakemberekből álló csoport maximum
1-2 % körülire becsülte azok arányát, akik elmennek a legerősebb fokozat
kivitelezéséig, vagyis ‘megölik az áldozatot’. Véleményük szerint ilyesmire csak
patológiás személyiségek kaphatóak. A csoport tagjai magukról úgy nyilatkoztak,
hogy nem tudnának fájdalmat okozni másoknak, vagyis a pozitív énkép fenntartása
volt megfigyelhető. Mivel a kísérletben nem szerepel nyílt, fizikai kényszer,
ezért a viselkedést szerintük ilyenkor a belső tényezők, személyiségjegyek
valamint morális értékrend szerinti döntési mechanizmusok határozzák meg.
A kísérlet tényleges eredménye
Nem kis meglepetést okozott, hogy a vizsgálati személyek
65%-a ment el az utolsó, legnagyobb fokozatú áramütés megadásáig. Ők lennének a
társadalom szadistái? A kísérlet bebizonyította, hogy a mindennapi emberek is
bizonyos körülmények között az agresszív tendenciától függetlenül megváltoztatták
nézeteiket magukról és az áldozataikról is. Csinálták a dolgukat
ellenségeskedés nélkül. Egy romboló gépezet részeivé váltak, annak ellenére,
hogy ez a saját maguk által vallott erkölcsi nézetükbe ütközött. A körülmények
hatására az egyén kivonta magát a saját erkölcsi kontrollja alól, főleg ha egy
magasabb (tudományos, vallási..) célja van, akkor ezt még könnyebb megtennie. Az
engedelmesség lényege, hogy az egyéniségét feladva, puszta eszközzé váljon a
hatalom kezében, ami elősegíti a személyes felelősség eltávolítását.
Mi tartja ott a személyt a helyzetben?
1.
Rögzítő faktorok: udvariasság, segítségnyújtás a
kísérlet vezetőjének vagy a kilépés kellemetlensége
2. Az egyén a technikai aspektusokra koncentrált,
jól artikulálta a kérdéseket, pontosan kapcsolta a fokozatokat – a teljesítményre
törekedett és nem figyelt oda az egész tevékenység szélesebb konzekvenciáira
3.
A személy úgy látta magát, aki nem felelős a
saját cselekedeteiért, a felelősséget áttolta a tekintélyre (“csak azt tettem,
amit mondtak”)
4.
Egy radikális fókuszváltás következett be, így
nem erőszakolták meg a lelkiismeretüket, hanem csak másra fókuszál. A háborúban a bombázótisztek sem kérdezték meg maguktól: “Jó az, ha én bombákat dobok le?”
Arra figyeltek, hogy pontosan célozzanak.
5.
Az áldozat lekicsinylése, leértékelése.
Mi segített kilépni?
A kisérletet többféle variációban megismételték. Pl. Változtatták
a helyszínt, a karaktereket sőt nőkkel is elvégezték stb. Az áldozat közelsége
(érintésközelség) levitte az engedelmességi rátát 30%-ra. Kismértékben
csökkentette az eredményt, ha a parancsot adó személy nem volt annyira szigorú,
sőt ha ott sem volt, csak telefonon utasított, akkor a kisérleti alanyok
20.5%-a ment csak el a végsőkig az engedelmességben. Ha jelen volt két másik társ (konformitás),
akkor az egyén hajlott a többség véleményét követni.
Az egyik variációban, amit ‘két lázadó társnak’-nak neveztek,
a résztvevők mindössze 10%-a ment el a végső fokozatig. Ebben a helyzetben két
beépített emberrel együtt kérdezték a tanulót és ‘büntették’. Egy bizonyos
fázisban, az egyik személy elhagyta a pozicióját, majd egy idő után a másik is.
Ezzel a második távozóval együtt sokan szintén feladták. A látható sikeres
lázadás az, ami leginkább rombolja a tekintély erejét (nem véletlen, ugye, hogy
a legtöbb erőszak szervezetben ezt büntetik legkeményebben...). A lázadó társak
viselkedése átdefiniálja a helyzetet, amelyben kinyilváníthatóvá válnak a
belsőleg vallott erkölcsi nézetek.
Tanulság
Amíg vannak az egyhangú engedelmességet megtörő példák a
morálisan helyes viselkedésre (ha kis számban is, de ilyet mindig találni),
addig van remény az elemzett ördögi mechanizmus megtörésére!
Az még hozzá tartozik a történethez, hogy Milgram-éknak pszichológiai utókezelésbe kellett részesíteniük a résztvevők nagy többségét. A kisérlet olyan élethű volt, hogy sokan érzelmileg megviselődtek, megijedtek saját maguktól. A résztvevők 90% ennek ellenére utólag nem bánta meg, hogy részt vett a kísérletben, azt mondták értékes információt tudtak meg magukról.
VálaszTörlés